,.,..",
De Nederlandsche Bank
Eurosy$teem
Amsltrdam
Postbus 98
1000 AB Amsterdam
GEHEIM dr.J. Sijbnmd
SNS Bank N.V.
T.a.v. de heren F.K.V. Lamp en R.R. Latenstein
Postbus 8444
3503 RK UTRECHT
SNS Bank N.V; uitkomsten Supervisory Review & Evaluation Process 2012; Voorgenomen besluit tot het opleggen van een maatregel ex artikel3: lila lid 2 Wet op het financieel toezicht
18 januari 2013
Geachte heren Lamp en Latenstein,
Deze brief bevat (i) de uitkomsten van het Supervisory Review and Evalualion Process 2012 (SREP 2012, hierna: evaluatie) dat de Nederlandsche Bank (DNB) ingevolge artikel 3:18a van de Wet op het financieel toezicht (Wft) periodiek dient uit te voeren; en (i i) het voornemen om een besluit te nemen inhoudende het opleggen van eenmaatregel ex artikel 3:lll a lid 2 Wft.
Op grond van deze evaluatie stelt DNB vast of de strategieën, procedures en maatregelen, ingevolge artike13:17 Wft, en het aangehouden toetsingsvermogen zoals door SNS Bank N.V. (SNS Bank) zelfbeoordeeld in het kader van het Internal Capita/ Adequacy Assessment Process (ICAAP) een degelijk beheer en een solide dekking van de huidige en mogelijk toekomstige risico's van SNS Bank waarborgt.
In deze evaluatie concludeert DNB dat als gevolg van de verwachte verliezen op commercieel vastgoed ruim twee keer zoveel kernkapitaal benodigd is als nu beschikbaar is. Op basis daarvan concludeert DNB dat de kapitaalpositie van SNS Bank ontoereikend is om een beheerste dekking van de huidige en mogelijk toekomstige risico's van de onderneming te waarborgen.
REIKWIJDTE VAN DE EVALUATIE
De reikwijdte van de evaluatie beperkt zich tot SNS Bank, al worden, voor zover relevant, ontwikkelingen ten aanzien van SNS REAAL meegewogen in de beoordeling. DNB kan op enig moment besluiten een nieuwe analyse van de kapitaalspositie uit te voeren als gevolg van ontwikkelingen in het risicoprofiel of in de strategie van de onderneming.
SNS Bank heeft op 18 december 2012 infonnatie over haar lCAAP verstrekt aan DNB. De evaluatie van DNB reflecteert echter niet alleen deze informatie (met peildatum juni 2012), maar
CtnJrak bauk tn prudentittf totzi'chtbottdtr fitt mci'ite btsttUingen
IOJ7 ZN Amsterdam
De Nederlandsçhe Bank
Datum
18 januari 2013
-2-
tevens de diverse bij DNB beschikbare in- en externe analyses van de vastgoedportefeuille van SNS Property Finance B.V. (SNS PF). Ook alle andere bij DNB bekende en voor dit proces relevante informatie over het risicoprofiel van de instelling, de kapitalisatie en toekomstige ontwikkeling, zijn door DNB meegenomen in haar evaluatie.
Hoofdstuk 2 geeft een korte samenvatting van de uitkomst van de eigen beoordeling van de kapitalisatie door SNS Bank (ICAAP). Hoofdstuk 3 bevat de uitkomst van de evaluatie van de kapitalisatie door DNB (SREP) en hoofdstuk 4 geeft enkele relevante aanvullende overwegingen. Hoofdstuk 5 bevat het voorgenomen besluit van DNB en hoofdstuk 6 sluit af met de slotopmerkingen van DNB.
2 UITKOMST ICAAP SNS BANK
In dit hoofdstuk worden de belangrijkste elementen en conclusies van de ICAAP van SNS Bank weergegeven. Het ICAAP van SNS Bank is volledig gebaseerd op juni 2012 cijfers.
2.1 Huidige kapltaalratio's en interne kapitaaldoelstelling SNS Bank
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de kapitaalratio's van SNS Bank ultimo juni 2012, de huidige interne streefwaarden van SNS Bank en de kapitaaldoelstellingen met betrekking tot de migratie naar Base) I!I.
Huidige Interne norm
Interne doelstelling
:----J---!!!!l BaseiiU
2.2 Huidige credit ratiags SNS Bank
SNS Bank streeft naar een lange termijn rating niveau van
s&P | Fiteh | Moedy's | |
SNSBank | BBB (negatief) | BBB+ (stabiel) | Baa2 (review for downgrade) |
In haar ICAAP geeft SNS Bank aan dat de rating acties na de markt update van 13 juli 2012 stellen dat de relatieflage kredietwaardigheid van de bancaire activiteiten gelegen is in de
1 In deze briefwordt met "Core Tier!" en "kcrnkapitaal" betzelfde bedoeld.
20I3/6o6j6
-
De Nederlandsche Bank
O.tum
I 8 januari 20 I 3
- 3 -
beperkte financi!le flexibiliteit van SNS Bank. De aanhoudende verliezen van SN S PF verhinderen dat winstinhouding een substanti le bijdrage levert aan verbetering van de kapitaalratio's van de bank. De verliezen bij SNS PF zijn in de visie van zowel Fitch als Moody's niet langer verenigbaar met een zelfstandige 'investment grade' kredietwaardigheid van SNS Bank.
2.3 Door SNS Bank uitgevoerde beoordeling van de eigen kapitalisatie
Onderstaande tabellaat de in het ICAAP opgenomen projecties zien van de ontwikkeling van de kapitaalratio's in de periode 2012-20 I5, rekening houdend met de gefaseerde invoering van Basel
111.
2012 2013 2014 2015
• conform de laatste prognose van SNS d.d. 14 januari 2013 bedraagt de Core Tier I ratio 7,67% ultimo 2012.
In haar ICAAP concludeert SNS Bank dat zij haar interne kapitalisatie streefwaarden vanaf eind
20 I 2 niet langer zal weten te realiseren. In een 2-jaars economisch basisscenario zal de Core Tier
I
SN S Bank heeft de interne streefwaarde in geval van een 2-jaars economisch stress scenario vastgesteld o ln een dergelijk stress scenario komt de Core Tier I ratio van de bank uit op-
·.
·.r,.. ,
.. i t ;; ·
Interne stree:twaarde care Tier 1 ratio
COf'e Tier 1 ratio
Exces core Tier 1 kapltaal enkelvoudig
9.0,
Op basis van bovenstaande concludeert SNS Bank dat er aanvullende maatregelen nodig zijn.. Er wordt een breed scala aan scenario's overwogen gericht op versterking en vereenvoudiging van de kapitaalsbasis. Naast de strategische herstructurering is SNS Bank voornemens te blijven zoeken naar risicogewogen activa (RW A) reducerende transacties, welke nog niet zijn opgenomen in de ICAAP prognoses en berekeningen. Voordejaren20B-2015 wordt gestreefd
2013/6o656
Datum
18 januari 2013
-4-
3 UITKOMSTVAN DE EVALUATIE (SREP)
In dit hoofdstuk geeft DNB haar oordeel over de solvabiliteit van SNS Bank met inachtneming van het huidige en toekomstige risicoprofiel van de instelling.
3.1 Risicoprofiel en kapitalisatie SNS Bank
SNS Bank bevindt zich, blijkens onderstaande overwegingen, in een zeer kwetsbare situatie.
• In haar eigen beoordeling van de kapitalisatie (ICAAP) stelt SNS Bank vast dat zij haar interne streefwaarden vanafeind 2012 niet langer zal weten te realiseren. In een 2-jaars economisch basisscenario zal de Core Tier I Een dergelijke ratio is in de ogen van DNB volstrekt ontoereikend voor een systeemrelevante bank. In absolute termen betekent dit een dat zal oplopen van- Tevens stelt SNS Bank in haar ICAAP vast dat zij ook in een stress scenario haar interne streefwaarde voor de kapitalisatie niet weet te realiseren, met als voornaamste oorzaak dat de going concern kapitalisatie onvoldoende is. Tot slot geeft SNS Bank aan dat aanvullende maatregelen nodig zijn, gericht op versterking en vereenvoudiging van de kapitaalsbasis (zie de laatste paragraafvan hoofdstuk 2). Niet alleen stelt DNB vast dat er onzekerheden zijn over de haalbaarheid van deze plannen van SNS Bank. DNB acht deze plannen ook volstrekt onvoldoende gezien de omvang van het tekort.
• Sinds het derde kwartaal van 2012 voldoet SNS Bank met een Core Tier 1 ratio van 8,8% opnieuw2 niet meer aan de kapitaaleis.l zoals opgesteld door de Europeon Banking Aulhority (EBA). Volgens deze Europese kapitaalnorm dient het Core Tier 1 kapitaal, rekening houdend met een sovereign buffer', minimaal9"/o te bedragen. SNS Bank komt bij een door haar opgestelde nieuwe prognose d.d. 14 januari 2013 uit op een Core Tier I ratio van 7,67% ultimo 2012. Dit leidttot een kapitaaltekort van EUR 477 miljoen ten opzichte van de genoemde EBA norm.
• Op 14 december 2012 heeft commercieel vastgoedexpert Cushman & Wakefield ("Cushman") een rapport uitgebracht inzake haar in opdracht van het Ministerie van Financiën uitgevoerde waardebepaling van de portefeuille van SNS PF. De waardebepaling door Cushman heeft onafhankelijk van SNS Bank plaatsgevonden, zij het
op basis van diens aanlevering van portefeuille data. Cushman hanteert in haar waardering
...,
2 Eind 2011 hoeft EBA vastgesteld dat SNS Bank oiotaan de door EBAgestelde kapitaoloonn voldoet Het tekort bedroegEUR 159 mln. SNS voldeed, binnen dt dOllrloo door EBA gestelde deadline van ullimo juni 2012, aan de kap aalnonn.
3 EBA recommendation van 8 december 2011 (EBNREC/201111). Artikel 16, «Bt< en derde lid van de EBA-Verordening
(Verordenin& (EU) nr. 109312010).
20I3/6o656
18 januari 2013
• 5.
het concept van Real Economie Value (REV)>. Daarbij wordt uitgegaan van het macro economisch basisscenario van de Europese Commissie. DNB baseert zich in deze evaluatie op de waardebepaling van Cushman om de volgende redenen:
• De waardebepaling heeft volledig onafhankelijk van SNS Bank plaatsgevonden.
• Cushman is een erkende expert op het gebied commercieel vastgoed en de waardering daarvan. Dit blijkt o.a. uit de opdrachten die zij hebben uitgevoerd voor FDIC, NAMA, etc.
• Cushman heeft de volledige vastgoedportefeuille gewaardeerd en maakt gebruik van meer recente informatie dan bijvoorbeeld Ernst & Young.
In het genoemde basisscenario ligt de huidige waarde van deze vastgoedportefeuille circa EUR 2,4 miijard6 1ager dan de huidige balanswaarde Quni 2012 EUR 8,3 miljard na voorziening). Indien wordt uitgegaan van een economisch adverse scenario komt Cushman op een waardering die circa EUR 3,2 miljard lager ligt dan de huidige balanswaarde.
• De belangrijkste kwetsbaarheid is gelegen in de resultaten van de commercieel vastgoed portefeuille. SNS Bank heeft ultimo juni 2012 een totale balans van EUR 81,2 miljard. De totale balanswaarde van de vastgoedportefeuille in SNS PF na voorziening, bedraagt EUR 8,3 miljard. Op deze portefeuille is door SNS Bank sinds 2009 ruim EUR
1.600 miljoen verlies geleden. Het voor de gehele bankbalans aanwezige verliesbufferende kernkapitaal bedraagt conform de laatste cijfers van SNS Bank ultimo
2012 EUR 1.630 miljoen. Voor verwachte en onverwachte verliezen op het nog uitstaande vastgoedexposure is een buffer nodig die feitelijk reeds beslag legt op dit totale kernkapitaal. Dit wordt ondersteund door diverse analyses' met betrekking tot de
vooruitzichten van de commercieel vastgoed portefeuille. Hieruit blijkt dat de nog door dit
kemkapitaal op te vangen nieuwe verliezen in zowel een stress- als een basisscenario zeer groot zijn. Voor de verwachte en onverwachte verliezen in de rest van de balans à EUR
72,9 miljard8 blijft niet of nauwelijks kemkapitaal over. DNB acht het uitgesloten dat de mogelijk nog door de bank te realiseren winsten voldoende zullen zijn om de verliezen van SNS PF tijdig te compenseren.
• Hoewel de reikwijdte van de evaluatie beperkt is tot de kapitalisatie van SNS Bank, kan deze niet los gezien worden van de ontwikkeling van de kapitalisatie van SNS REAAL. Zo blijkt uit het kapitalisatie- en fundingplan 2013-2015 van SNS REAAL dat de double leverage van SNS REAAL 120% (EUR 909 miljoen) zal bedragen per ultimo 2012, ruim boven de norm van 115% die SNS REAAL zelfhanteert en ook DNB als een bovengrens
7 ICAAP SNS Bank. 2012 rapportages vanSNSBank adviseur Ernst& Young, Cushman & Wakefield rapportdd. 14/1212012.
8 EUR 81,2- EUR 8,3.miljard.
20I3/6o656
De Nederland.sche Bank
Daturn
18 januari 2013
-6-
beschouwt. Verder is er in de solvabiliteitspositie van SNS REAAL en haar dochtermaatschappijen geen ruimte voor terugbetaling van de in 2008 ontvangen staatssteun (inclusief 50% premie komt dit neer op EUR 848 miljoen). Hierdoor is de kans groot dat de Europese Commissie, als de staatssteun niet uiterlijk op 31 december
2013 is terugbetaald, maatregelen zal opleggen die de levensvatbaarheid van het concern verder aantasten. Ook de markt is zich van deze datum bewust. Deze onzekerheden over de kapitalisatie van SNS REAAL hebben ertoe geleid dat zij zich niet voldoende meer extern kan financieren. Hierdoor is een toenemend beroep op de dochtermaatschappijen gedaan, waaronder SNS Bank (ad. EUR 144 miljoen). Dit heeft een additioneel negatief effect op de huidige kapitalisatie van SNS Bank.
• Bovenstaande situatie heeft grote gevolgen voor het marktvertrouwen in SNS Bank en SNS REAAL in het algemeen, de credit ratings en de hieraan gerelateerde funding mogelijkheden in het bijzonder. Door de ontwikkeling en de negatieve vooruitzichten van de credit ratings is de financierbaarheid van de instellingen verder verslechterd. Voor SNS Bank is de uitgifte van nieuwe ongezekerde schuldinstrumenten niet of slechts zeer
beperkt mogelijk. Hierdoor is SNS Bank genoodzaakt tot het aantrekken van veel
particulier spaargeld, financiering via de Europese Centrale Bank en verpanding van de activa door het uitgeven van gezekerde schuldinstrumenten. Als gevolg van deze verpanding is circa 40% van de balans van SNS Bank inmiddels beklemd.
3.2 SREP conclusie
SNS Bank constateertzelfeen kapitaaltekort van EUR 261 miljoen ultimo 2012. Dit tekort zal, uitgaande van een macro-economisch basis scenario, volgens SNS Bank oplopen tot EUR 725 miljoen medio 2014. Ultimo 2012 heeft SNS Bank een kapitaaltekort van EUR 477 miljoen ten opzichte van de EBA kapitaalnorm. Volgens DNB is het deficiet nog aanzienlijk hoger dan deze intern geconstateerde tekorten en wel op basis van de volgende overwegingen:
1. In alle door SNS REAAL onderzochte oplossingen voor stabilisatie/strategische
hel-structurering is afsplitsing van SNS PF een vereiste gebleken. Ook DNB concludeert dat de situatie dusdanig fragiel is dat het vertrouwen in SNS REAAL en in SNS Bank slechts hersteld kan worden als SNS PF wordt afgezonderd van SNS Bank. Het Cushman rapport toont aan dat afzondering alleen kan plaatsvinden tegen een waarde die minstens EUR 2,4 tot
3,2 miljard lager ligt dan de balanswaarde van de portefeuille". Na afsplitsing van SNS PF, tegen de waardering die volgt uit het Cushman basisscenario, ontstaat hierdoor een kapitaaltekort bij SNS Bank van minimaal EUR 1,9 miljard, op basis van de meest recente ultimo 2012 cijfers van SNS Bank en gerelateerd aan de EBA norm. Bijlage I bevat een toelichting op deze berekening. Dit benodigd kernkapitaal is exclusief de kapitalisatie van de
9 Betreft een waardering vanjuni 2012 standen. De E'uropese Commissic heeft aangegeven dat overdracht van de portefeuille alleen tegen maximaal de re3l economie valuc kan plaatsvinden, ongcachl de kopende partij. Er zijn in Europa recentecases bekend waarbij de oplossingsrichtingen door een meer marktgedreven proces lot sumd zijn gd:omen, waardoor de transfer pricc vèqfal aanmerkelijk lager ligt dao de rcal economie value.
2013/6o656
18 januari 2013
- 7-
van SNS Bank afgesplitste entiteit SNS PF. De minimale en op dit moment wettelijk vereiste kapitalisatie van deze afgesplitste bankentiteit zou uitkomen op circa EUR 0,5 miljard (8% van de resterende RWA van SNS PF), wat zou resulteren in een totale kernkapitaalbehoefte voorSNSBank plus SNS PF van minimaal EUR2,4 miljard.
2. Ook in een scenario waarin SNS PF niet wordt afgesplitst en verkocht, is SNS Bank volstrekt ondergekapitaliseerd. DNB beschouwt het verschil tussen de balanswaarde en de base case waardering door Cushman (danwel de base case inschatting van de resterende verliezen door Ernst & Young) als een te verwachten verlies (expected loss) dat nog niet verwerkt is in de kapitaalpositie van SNS BankiO. Dit omdat het verliezen betreft die in een basisscenario
zullen ontstaat1, maar waarvoor in de financiële verslaggeving onder IFRSJJ nog geen
voorziening hoeft te worden getroffen. Ter correctie hiervan acht DNB een opslag op het vereiste (SREP-) kapitaal noodzakelijk, waardoor op basis van de Cushman analyse een tekort in het toetsingsvermogen resulteert van circa EUR I ,7 miljard. De in deze berekening opgenomen waardering door Cushman betreft geen stress test, maar gaat uit van het macro economisch basisscenario van de Europese Commissie. In de berekening van dit kapitaaltekort is uitgegaan van een minimale kapitalisatie voor onverwachte verliezen: 8% van de RWA. Bijlage IJ bevat een toelichting op deze berekening, welke bij het hanteren van
de uitkomsten van de analyses van SNS Bank zelf of haar adviseur Ernst & Young tevens tot
een aanzienlijk kapitaaltekort leidt.
Het voor de gehele bankbalans aanwezige verliesbufferende kernkapitaal bedraagt conform het meest recente cijfer van SNS BankEUR 1.630 miljoen ultimo 2012. Zowel de berekening onder punt I als de berekening onder punt 2 toont aan dat ruim twee keer zoveel kernkapitaal benodigd is als nu beschikbaar is. Op basis hiervan concludeert DNB dat de kapitaalpositie vanSNSBank ontoereikend is om een beheerste dekking van de huidige en mogelijk toekomstige risico·s van de onderneming te waarborgen, zoals bedoeld in artikel3:18a Wft.
Het doel van het SREP (of 'pilaar 2') is een kapitalisatie die in lijn is met alle materiële risico's waaraan de instelling is blootgesteldJ2, of anders gezegd een kapitalisatie die een solide dekking van de risico's waarborgtJ3. Op basis van het Cushman rapport is voor DNB ondubbelzinnig komen vast te staan dat de risico's besloten in de vastgoedportefeuille van SNS Bank veel
IO Zie bijvoorbeeld paragrnaf750 van '''Basel/1: lnJemarional Comergence ojCapilaf Measuremenl tmd Capita/ Standards: A Ret:Jsed Fromewark'': ··supervisors should also considcr thc c.xtenl to which thc bank has provided for unexpccted events in sening iJs capita! levels, Th is analysis should cover a wide range of
activitics.··
13 Zie anikei 3: I Sa lid 2 wn
20Ij/6o656
Datum
18 januari 2013
- 8-
materiëler zijn dan tot dan toe was aangenomen. DNB dient deze analyse in haar beoordeling van de soliditeit van de instelling mee te wegen en kan geen andere conclusie trekken dan dat SNS Bank een kapitaaltekort heeft van minimaal EUR 1,9 miljard (conform punt I hierboven, dat wil zeggen exclusief de kapitalisatie van SNS PF).
4 AANVULLENDE OVERWEGINGEN
SNS REAAL zoekt, mede op aandringen van DNB, al geruime tijd naar mogelijkheden om haar kapitaalpositie te versterken. Op basis van de SREP 2011, in combinatie met het door SNS REAAL ingediende plan van aanpak vanjuni 2011 en het aanvullende plan van aanpak van september 2011, is ON B in december 2011 tot de conclusie gekomen dat SNS REAAL de benodigde kapitaalversterking niet op eigen kracht zou kunnen realiserenl4. Omdat SNS REAAL een systeemrelevante instelling is, en een beroep op publieke middelen onvermijdelijk leek, heeft DNB vanaf dat moment het Ministerie van Financiën betrokken bij het zoeken naar een structurele oplossing. SNS REAAL is sinds begin 2012 op de hoogte gehouden van en ook regelmatig aanwezig geweest bij het overleg tussen het Ministerie van Financiën en DNB.
Gedurende de periode dat samen met het Ministerie van Financiën naar een structurele oplossing is gezocht, heeft DNB in haar toezichtaanpak het belang van het voorkomen van een noodsituatie bij een systeemrelevante instelling doorslaggevend geacht. Na een brede inventarisatie van mogelijke oplossingsrichtingen, waarvan een aantal door DNB is geïnitieerd, is intensief overleg gevoerd met het Ministerie van Financiën, diverse marktpartijen .en de Europese Commissie over oplossingen waarin private sector partijen zouden participeren (publiek-private oplossing). Dergelijke oplossingen zijn echter niet haalbaar gebleken vanwege zowel bovengenoemde hoogte van het kapitaaltekort als de eisen van de Europese Commissie.
Op basis van de huidige status van de gesprekken met betrokken partijen concludeert DNB dat er naar haar oordeel geen reeel zicht is op een oplossing voor het, ook door SNS REAAL, vastgestelde kapitaaltekort. Desalniettemin zal SNS Bank een laatste mogelijkheid worden geboden om een oplossing tot stand te brengen, waardoor haar kapitaalpositie dusdanig wordt versterkt dat de instelling, ná overdracht van Property Finance tegen een REV, aan alle interne en externe nonnen kan voldoen. Slechts als SNS Bank hierin slaagt, kan DNB concluderen dat het toetsingsvermogen van SNS Bank een beheerste en duurzame dekking van haar risico's waarborgt.
DNB hanteert hierbij een relatief korte termijn- zie de hierna volgende paragraaf- gezien de ernst van de situatie en de tijd die reeds is besteed aan het vinden van oplossingen. Daarbij komt dat het bij het ontbreken van een overtuigende en definitieve oplossing niet mogelijk zal zijn om op 14 februari 2013 jaarcijfers die op continuïteitsbasis zijn opgesteld, naar buiten te brengen. Dit omdat de externe accountant in haar brief aan SNS REAAL d.d. 29 november 2012 heeft gesteld dat zonder aanvullende commitments van derden voor versterking van de kapitaalspositie, gerede twijfel resulteert over de continuïteit van de onderneming.
20I3/6o656
18 januari 2013
- 9-
Het publicatiemoment van 14 februari 2013 is echter wel extern gecommuniceerd door de instelling. Sterker nog, door eerdere communicatie van SNS REAAL leven marktpartijen in de verwachting dat op die datum een totaaloplossing voor SNS REAAL zal worden aangekondigd. Uitstel van de publicatie van de jaarcijfers zonder aankondiging van een totaaloplossing voor SNS REAAL, betekent een verdere ondermijning van het vertrouwen in SNS REAAL en SNS
Bank. DNB acht dit niet verantwoord uit oogpunt van financiele stabiliteit, ook in het licht van de aanzwellende stroom van publicaties in de media over de kwetsbare positie van SNS REAAL.
5 VOORGENOMEN BESLUIT
Gelet op de feiten en omstandigheden beschreven in de voorgaande paragrafen is DNB
voornemens om op grond van artikel 3:lila lid 2 Wft, in samenhang met de artikelen 3:17 en
3:18a Wft en artikel 24a en 25a Besluit prudentiële regels Wft, de volgende maatregel op te leggen:
SNS Bank dient uiler/ijk 31 januari 2013 om 18:00 uur haar kernkapitaal met minimaal EUR 1,9 miljard te hebben aangevuld, althans SNS Bank dient uiterlijk 31 januari 2013 om 18:00 uur een jinale oplossing te presenteren welke naar het oordeel van DNB een voldoende mate van zekerheid van slagen heeft en welke op korte termijn daadwerkelijk leidt tot aanvulling van het genoemde kapitaaltekort.
Onder verwijzing naar de artikelen 4:8 en 4:9 van de Algemene wet bestuursrecht stelt DNB SNS Bank in de gelegenheid om desgewenst en vóór 24 januari 2013 om 12:00 uur een zienswijze
over dit voorgenomen Besluit tot aanvulling van haar kernkapitaal met minimaal EUR 1,9 miljard aan DNB kenbaar te maken ofWel (i) mondeling in de vorm van een hoorzitting ten kantore van DNB, danwel (ii) schriftelijk. Indien SNS Bank haar zienswijze mondeling naar voren wenst te brengen dan verneemt DNB dat graag vóór 21 januari 2013 om 9:00 uur.
Nadat SNS Bank haar zienswijze heeft gegeven danwel na het ongebruikt verstrijken van de hiervoor genoemde termijn, zal DNB, met inachtneming van alle omstandigheden van het geval, waaronder de zienswijze van SNS Bank, een definitiefBesluit nemen.
6 SLOTOPMERJaNGEN
Slechts als aan dit in hoofdstuk 5 genoemde Besluit voldaan is kan DNB concluderen dat het toetsingsvermogen van SNS Bank een beheerste en duurzame dekking van haar risico's waarborgt. Indien SNS Bank niet in staat zal blijken om haar kapitaalpositie tijdig en voldoende te versterken, acht DNB het niet langer verantwoord dat SNS Bank het bankbedrijfuitoefent en zal DNB gebruik maken van haar bevoegdheden op grond van de Wft.
Het in deze briefvermelde laat onverlet de bevoegdheden die DNB kan uitoefenen op grond van de Wft indien en voor zover daartoe op enig moment aanleiding bestaat.
2013/6o656
18 januari 2013
- 10-
Wij verzoeken u een kopie van deze brief beschikbaar te stellen aan de raad van commissarissen van SNS Bank. DNB zal met inachtneming van artikel 1 :93 Wft een kopie van deze brief beschikbaar stellen aan uw externe accountant.
Wij vragen u met klem de inhoud of het bestaan van deze brief en het voorgenomen besluit op generlei wijze extern te communiceren.
Hoogachtend,
De Nederlandsche Bank NV
Datum
18januari 2013
- IJ -
BIJLAGE I
In alle door SNS REAAL onderzochte oplossingen voor stabilisatie/strategische herstructurering is afsplitsing van SNS PF een vereiste gebleken. Ook DNB concludeert dat de situatie dusdanig fragiel is dat het vertrouwen in SNS REAAL Groep en in SNS Bank slechts hersteld kan worden als SNS PF wordt afgezonderd van de Groep. Het Cushman rapport toont aan dat afzondering alleen kan plaatsvinden tegen een waarde die minstens EUR 2,4 miljard lager ligt dan de balanswaarde van de portefeuille. Na afsplitsing van PF ontstaat hierdoor op basis van de meest recente ultimo 2012 cijfers van SNS Bank en gerelateerd aan de EBA norm een kapitaaltekort bij
SNS Bank van minimaal EUR I ,9 miljard.
- --
Pro farma situatie na ov<mlrocht SNS Pf tegen RealEWnomkValue | EUR | ||||
Pre-ta x verlies als gevolg van overdracht SNS PF (Cushman base case) | EUR | ||||
Pre-ta x verlies als gevolg van overdracht SNS PF (Cushman base case) | 2.104 | ||||
Pro forma CareTier 1kapitaal (1.630- 2.104) | -475 | ||||
Pro forma RWA | 13.834 | ||||
Pro forma Core Tier 1ratio(%} | 0% |
Dit benodigd kernkapitaal is exclusief de kapitalisatie van de vanSNSBank afgesplîtste entiteit SNS PF. De minimale en op dit moment wettelijk vereiste kapitalisatie van deze afgesplitste bankentiteit bedraagt circa EUR 0,5 miljard: 8% van resterende R WA van SNS PF. Dit resulteert
in een totale kapitaalbehoefte voorSNSBank plus SNS PF van circa EUR 2,4 miljard.
...
Datum
18 januari 2013
- 12-
BIJLAGE 11
Het benodigd toetsingsvermogen is een optelsom van deSREP kapitaaleisen onder pijler I en pijler 2. De kapitaaleis onder pUier l is gebaseerd op de RWA van een bank en vloeit voort uit de wettelijk verplichte rapportages. De kapitaaleis onder pijler 2 in onderstaande opstelling is gebaseerd op de juni 2012 uitkomsten van het Economisch Kapitaal (EK) model van SNS Bank". DNB beschouwt de base case waardering door Cushman als een te verwachten verlies (expected loss) dat nog niet verwerkt is in de kapitaalpositie van SNS Bank.
Ter correctie hiervan is een opslag van EUR 1.936 miljoenl6 op het vereiste toetsingsvermogen
benodigd, waardoor een kapitaaltekort resulteert van circa EUR 1,7 miljard.
Kapitaalels pijler Z risico's | ||||
EK model SNS {99,9%) | SREPels | |||
ALM risk | 434 | 434 | ||
business risk | 232 | 232 | ||
model risk | 151 -22 444 | 151 | ||
overwinsten | 151 -22 444 | -22 | ||
diversificatie | - | 151 -22 444 | -444 | |
oosla2 kredietrisico SNS PF | 1.936 | |||
TOTAAL piJler 2 | 2.287 |
lBenodlgd toetslngsvermogen {SREP els pijler 1 +pijler 2) 3.9971
lBeschikbaar toetsingsvermogen
lTekort toetslngsvermogen 1.7111
20IJ/6o656
'"'