La Donna che Avrebbe Potuto Salvare il Sistema

JOACKIN

joakin
La storia della donna che avrebbe potuto salvare il sistema finanziario e di come l'hanno segata (Brooksley Born era capo della FTCC nel 1998 e voleva che i derivati OTC come i CDS passassero anche loro tramite una clearing house e insomma fossero regolati e il Ministro del Tesoro Rubin (con Summers e Geithner di contorno) e Alan Greenspan la fecero fuori).

Non c'è il minimo dubbio che al Tesoro e alla FED c'era gente che era pappa e ciccia con le varie Citigroup, Goldman, Morgan, Merril Lynch, Lehman Bros, Bear Sterns e con i mega hedge funds che creavano, vendevano e usavano derivati OTC, quei derivati con nomi esotici che nessuno di noi vede a terminale perchè sono transazioni tra privati e però quando esplodono in faccia costringono i governi a cacciare miliardi

Oggi 10 anni dopo, tutti i governi dicono che vanno riportati, come gli altri derivati che usiamo noi comuni mortali, sotto la giurisdizione di una qualche borsa in modo che si veda cosa succede e ci siano margini di garanzia, quotazioni accessibili a tutti e il resto di ogni altro strumento finanziario normale derivato.

La stessa gente però che ha fatto fuori la signora Born è stata promossa ed è oggi al Tesoro per cui nel migliore dei casi hanno la coda di paglia e devono coprire il fatto che sia stata largamente colpa loro. Cioè gli stessi che ora dicono "... occorre regolamentare e che abbiamo più poteri per regolamentare.." nel 1998 hanno fatto di tutto per emarginare e bloccare la tizia che aveva l'autorità per regolamentare i derivati (in quanto capo della FCC), l'hanno fatta persino licenziare e hanno fatto passare una legge che eliminava la regolamentazione dei derivati OTC (firmata da Clinton il 21 dicembre 2000)


Official tried in vain to avert Wall Street catastrophe

---------------------------------------------
....Born issued a formal proposal on May 7, 1998.

Within hours Greenspan, Rubin and Arthur Levitt of the Securities and Exchange Commission jointly expressed grave concern.

Congress called a hearing, and Rubin sent deputy Larry Summers to testify.

Summers, current chairman of President Barack Obama's council of economic advisers, said the proposal cast a shadow of uncertainty over a thriving market.

Born testified that, "Losses resulting from misuse of OTC derivatives instruments or from sales practice abuses in the OTC derivatives market can affect many Americans."

She testified that many Americans have interests in corporations, mutual funds, pension funds, insurance companies and municipalities trading in those instruments.

The next agriculture appropriations bill carried a provision barring any action in the six months that remained of Born's term.

Clinton didn't reappoint her, and in 1999 his working group recommended a permanent ban on regulation.

In 2000 House agriculture committee chairman Thomas Ewing of Illinois introduced the ban as the Commodity Futures Modernization Act.

At a hearing Ewing said, "Regulatory relief for domestic futures exchanges is of great importance to ensure that U.S. futures exchanges can compete globally."

"Chairman Greenspan said it most clearly in some of his past testimony," Ewing said.

Rubin assistant Lewis Sachs said, "When used properly derivatives can help businesses, farmers and financial institutions hedge their risks efficiently and effectively."

He said they promoted efficient allocation of capital across the economy.

He said they could lower mortgage payments and insurance premiums.

"It is to be expected that in times of distress some participants in these markets, as in other markets, will be adversely affected," he said.

"The recommendations we have made and the provisions in this bill will not prevent these situations from occurring, nor are they intended to do so," he said.

"What needs to be protected, however, is the financial system as a whole, and not individual institutions," he said.

He promised "greater competition, transparency, liquidity and efficiency."

The bill didn't advance on its own but in December 2000 it surfaced as a provision of an omnibus spending bill.

The provision remained, the bill passed, and Clinton signed it on Dec. 21, 2000
 

Users who are viewing this thread

Back
Alto