Ecco i tagli di Bombardier, dopo quelli indicati da Boeing, insieme con un update sulle consegne tutto sommato ancora confortante.
I tagli riguardano 1.360 unità della forza lavoro della divisione aerospaziale, ovvero il 4,5% del totale della divisione e servono a fronteggiare il calo della domanda per i business jets attesa quest'anno. Le consegne di aeroplani Bombardier nell'esercizio chiusosi a gennaio è calata del 2,2% y-o-y.
Il forecast per il 2009 è discreto, contemplando stabilità nel numero delle consegne complessive, con quelle di business jets in calo del 10% e quelle di aerei commerciali in salite del 10%.
La cosa non gioverà all'utile operativo, giacché i business jets portano molta più polpa in termini di profittevolezza rispetto agli aerei commerciali, ma insomma, andasse davvero così, ci sarebbe da metterci la firma.
Peraltro anche la forza lavoro dovrebbe vedere nuove assunzioni in unità operative divere da quelle interessate dai licenziamenti, per cui il risultato finale dovrebbe essere di stabilità anche nel numero dei dipendenti impiegati.
Si attende di sapere se il 2009 sarà backlog negative (come è molto probabile) con i nuovi ordini inferiori alle consegne...
Bombardier to Cut 1,360 Jobs on Business Jet Demand (Update2)
By Elizabeth Campbell
Feb. 5 (Bloomberg) --
Bombardier Inc., the world’s third- largest maker of commercial aircraft, plans to cut 1,360 jobs at its aerospace unit, or 4.5 percent of the division’s workforce, as deliveries of business jets are projected to drop this year.
Demand has weakened for its Learjet and Challenger planes, which led to the job-cut decision, Montreal-based Bombardier said today in a statement. Total aircraft deliveries were down 2.2 percent for the year ended Jan. 31.
The layoffs will take place at facilities in Montreal, Wichita, Kansas, and Belfast, Northern Ireland. The Challenger assembly line is in Montreal and the Learjet assembly line is in Wichita, spokesman
Marc Duchesne said today in a phone interview.
“The industry is experiencing strong turbulence and we anticipate more volatility in the short term,”
Guy Hachey, the unit’s chief operating officer, said in the statement.
Bombardier predicts total deliveries will be slightly down this year from 2008 levels. The planemaker projects that business aircraft deliveries will decline 10 percent while commercial aircraft deliveries will rise 10 percent.
Bombardier said the unit’s total employment levels will remain “essentially” at similar levels as it is actively looking to hire 830 workers. The planemaker plans to hire 600 workers for the company’s new launched aircraft, and it is recruiting 230 workers for its global aircraft completion center in Montreal.
Bombardier has about 30,000 workers in its aerospace division. The company, which is also the world’s second-largest trainmaker, employs a total of 60,000, Duchesne said.