Titoli di Stato paesi-emergenti Obbligazioni Brasile e Petrobras

Brazil Could Be Headed For A Slow Recovery
Jun. 12, 2016 7:39 AM ET
|
About: iShares MSCI Brazil Capped ETF (EWZ)

Quinn Foley

⊕Follow(138 followers)
Long/short equity, macro, foreign companies, bonds

Send Message
|
Madison Investment Research
Summary

Brazil, mired in economic headwinds and scandal, recently voted to impeach President Rousseff.

Michel Temer's plan to freeze public spending and privatize business is just what the economy needs.

If Temer's plan passes, the foundation will be in place to drive a slow recovery.

Brazil is in the midst of its worst recession in perhaps its entire history. According to The Economist, real GDP contracted 0.3% in the first quarter, on top of last year's 5.4% decrease in same period. The economy is engulfed in a hurricane of headwinds. Low commodity prices have weighed on Brazil's export sectors, decreased government revenues, and created inflation. At the same time the government has overspent on social programs and outsized pension systems that it can't afford. Credit downgrades to the country's sovereign bonds have driven up the cost of servicing its large debt. And the massive corruption scandal involving Petrobras (NYSE:PBR) and government officials (which lead to Dilma Rousseff's impeachment) has crushed business sentiment.

Rousseff's temporary replacement, Michel Temer, is tasked with sparking an economic recovery in Brazil. It may seem that, because not much more could possible go wrong for the economy, it could only improve. While it is somewhat true that the economy would gradually adjust and improve on its own accord, excess regulation and government meddling in the private sector complicate this natural "shake-out" process. Mr. Temer's plan gives us confidence that Brazil is on its way up. He proposes much needed reforms, including public spending and pension cuts, easing regulations in the oil and gas sector, and an overhaul of the country's archaic labor laws that stymie growth. The move towards privatization is a complete reversal from the state interventionist model that characterized Ms. Rousseff's government. But reducing the role of government in the economy is a necessary step, as it was a bloated public sector that got Brazil into this mess in the first place.

Government spending grew at a 6% annual CAGR over the past 20 years, compared to GDP growth of 2.8% (according to tradingeconomics.com). Spending at double the rate of value produced is not sustainable, and the government's fiscal balance predictably deteriorated (Figure 2). According to The Economist, the primary fiscal balance (before interest payments) went from a surplus of 2.2% of GDP in 2010 to a deficit of 2.3% in April 2016. Deficit spending has pushed up interest rates making it costlier to service the debt. In the last year alone, the net budget shortfall increased from 6.1% of GDP to 10.4%. At the end of 2015, gross debt stood at 66% of GDP, compared to 57% in 2014. In order to finance these deficits, the government has raised taxes and crowded out the private sector. Mr. Temer's proposed spending cap will not be a quick fix, but it is a step in the right direction.

Figure 1: GDP Growth 1996 - 2016

(click to enlarge)

Source: tradingeconomics

Figure 2: Net Fiscal Balance

(click to enlarge)

Source: tradingeconomics

Of course, the proposal has to make it through Congress, which is not a guarantee. But if it passes, the foundation will be in place to help drive a slow recovery. The economy still suffers from hangovers of the Petrobras scandal and while confidence is currently low, businesses will eventually return. Contrarian investors can get exposure to Brazil through the iShares MSCI Brazil Index Fund (NYSEARCA:EWZ), which tracks the performance of the country's largest companies. Brazil's main stock market index, the Ibovespa, has rebounded more than 30% from its 52-week low in January, driven by a weaker dollar and a recovery in commodity prices, but it is still down almost 10% for the year. Investors could find value if they wait until the next dip.

Disclosure: I/we have no positions in any stocks mentioned, and no plans to initiate any positions within the next 72 hours.

I wrote this article myself, and it expresses my own opinions. I am not receiving compensation for it (other than from Seeking Alpha). I have no business relationship with any company whose stock is mentioned in this article.

Bayard Gontijo renuncia à presidência da Oi; diretor financeiro acumula cargo
sexta-feira, 10 de junho de 2016 21:11 BRT

RIO DE JANEIRO (Reuters) - A empresa de telefonia Oi anunciou nesta sexta-feira que o diretor-presidente Bayard De Paoli Gontijo renunciou ao cargo e que o Conselho de Administração elegeu o diretor administrativo financeiro Marco Schroeder para assumir cumulativamente o comando da companhia.

Gontijo deixa a empresa no momento em que a operadora de telecomunicações negocia um alívio de suas pesadas dívidas financeiras. No começo do ano, ele havia prometido que conseguiria reestruturar a posição de capital da companhia.

Bayard Gontijo renuncia à presidência da Oi; diretor financeiro acumula cargo | Negócios | Reuters
x Tommy: Come ti ho già scritto segue da qualche mese le vicende OI. Sembra che nel processo di ristrutturazione vi sia uno scontro in atto tra due fazioni per il controllo della società in quanto i fondi al tavolo delle trattative sono concordi in uno swap obbligazioni / azioni per poi avere il controllo della compagnia. Siccome però tra i proprietari vi è una compagnia statale (l'equivalente della nostra Cassa Depositi e Prestiti) sembra che questa non voglia cedere il controllo. Queste dimissioni del CEO la vedi una notizia positiva per i possessori di bond in quanto si potrebbe interpretare come un cambio di proprietà dell'azienda con conseguente cambio del CEO (quello appena nominato sarebbe solo per una fase transitoria) oppure la vedi come l'inizio di una fase del processo di default?

x Tommy: Come ti ho già scritto segue da qualche mese le vicende OI. Sembra che nel processo di ristrutturazione vi sia uno scontro in atto tra due fazioni per il controllo della società in quanto i fondi al tavolo delle trattative sono concordi in uno swap obbligazioni / azioni per poi avere il controllo della compagnia. Siccome però tra i proprietari vi è una compagnia statale (l'equivalente della nostra Cassa Depositi e Prestiti) sembra che questa non voglia cedere il controllo. Queste dimissioni del CEO la vedi una notizia positiva per i possessori di bond in quanto si potrebbe interpretare come un cambio di proprietà dell'azienda con conseguente cambio del CEO (quello appena nominato sarebbe solo per una fase transitoria) oppure la vedi come l'inizio di una fase del processo di default?

Ti ringrazio per fiducia che poni nei miei confronti, ma non posso esserti d'aiuto.
Le vicende di OI le seguo proprio di striscio e inserisco qualche post quando lo trovo.
Un pò di mesi fa mi sono interessato, ma poi ho lasciato perdere ... preferendo seguire i più solidi TdS e la barchetta Vale/Petrobras ...

Brasil é eliminado da Copa América com gol polêmico do Peru
segunda-feira, 13 de junho de 2016 07:11 BRT

n">(Reuters) - Um gol polêmico de Raúl Riudíaz deu ao Peru uma vitória por 1 x 0 sobre o Brasil em Foxborough, na região de Boston, na noite de domingo, eliminando a seleção brasileira ainda na primeira fase da Copa América Centenário realizada nos Estados Unidos.

O atacante peruano aparentemente usou a mão para marcar aos 29 do segundo tempo, e o gol só foi confirmado pelo árbitro após uma pausa para conversar com assistentes por rádio.

Brasil é eliminado da Copa América com gol polêmico do Peru | Manchetes | Reuters

Brasile in crisi, sotto tutti gli aspetti ...

Conselheira da Oi renuncia após saída de presidente-executivo
segunda-feira, 13 de junho de 2016 09:10 BRT

SÃO PAULO (Reuters) - O grupo de telecomunicações Oi anunciou nesta segunda-feira que a conselheira Robin Anne Bienenstock decidiu renunciar ao posto com mandato até 2018, em decisão divulgada após a também renúncia do presidente-executivo da empresa na sexta-feira.

Bienenstock, sócia da consultoria Gladwyne Partners, que assessora fundos de investimentos, segundo a Oi, será substituída pelo suplente Marcos Grodetzky, que já foi diretor financeiro do grupo de telecomunicações. A Oi não informou o motivo da renúncia da conselheira.

Conselheira da Oi renuncia após saída de presidente-executivo | Negócios | Reuters

Projeções para inflação e juros básicos neste ano sobem
segunda-feira, 13 de junho de 2016 09:37 BRT

SÃO PAULO (Reuters) - As expectativas para a inflação e para a taxa básica de juros neste ano subiram depois que Ilan Goldfajn foi aprovado no Senado para assumir a presidência do Banco Central, enquanto a projeção para o dólar caiu, conforme apontou a pesquisa Focus da autoridade monetária nesta segunda-feira.

Para a alta do IPCA, a mediana das projeções para este ano subiu 0,07 ponto percentual e aponta agora 7,19 por cento, estourando o teto da meta do governo, de 4,5 por cento com tolerância de 2 pontos percentuais.

Projeções para inflação e juros básicos neste ano sobem | Negócios | Reuters

Grazie Tommy. Io ho un cippino di brasil 37 comprato a 93 e lo lascio nel dimenticatoio. comprato anche un microchip (2k nominali) di petrobrasil più che altro perchè quando non ho titoli in portafoglio non riesco a seguirli. Mi interesserebbe aumentare brasil ma di solito sopra la pari non compro mai, però anche a 105 ha un bel rendimento il 2037. Per quanto riguarda PB, non credi che in caso di crisi possa intervenire lo Stato?
marco
Adesso sul Brasil 37 siamo ancora intorno ai max del periodo. Vedi tu.

Anche Petrobras, pur nella sua debolezza, ha guadagnato molto negli ultimi tempi... rispetto ai minimi raggiunti.
Qui la situazione è più incerta, ma certamente in miglioramento.
Bene la nomina del nuovo Presidente, mi piace un pò meno il nuovo programma di dismissioni.
Recentemente PB è uscita con due nuovi emissioni (pagate care) per lanciare una operazione di riacquisto sul debito a breve. La faccenda è stata valutata positivamente.
Resta il fatto che PB è molto indebitata. Ed i prezzi rispecchiano la qualità del corporate.

Grazie Tommy. Io ho un cippino di brasil 37 comprato a 93 e lo lascio nel dimenticatoio. comprato anche un microchip (2k nominali) di petrobrasil più che altro perchè quando non ho titoli in portafoglio non riesco a seguirli. Mi interesserebbe aumentare brasil ma di solito sopra la pari non compro mai, però anche a 105 ha un bel rendimento il 2037. Per quanto riguarda PB, non credi che in caso di crisi possa intervenire lo Stato?
marco

Brasil 37 a 93 è comprato bene, servirà come rendita pensionistica ...

Petrobras è azienda strategica, per il momento lo stato si è astenuto dall'intervenire ... segue da lontano... anche se non manca di legiferare a favore.
Parente è ben visto dal mercato.

Juez brasileño desestima demanda civil contra Samarco, dice Vale
lunes 13 de junio de 2016 20:19 GYT

BRASILIA (Reuters) - La productora brasileña de mineral de hierro Vale SA dijo el lunes que fue desestimada una demanda civil que buscaba una indemnización de 20.000 millones de reales (5.700 millones de dólares) por daños ambientales en relación al fatal colapso de una represa de Samarco en noviembre.

Samarco Mineração SA es una operación conjunta entre Vale y la minera global BHP Billiton Ltd. Vale dijo que el juez no falló sobre los méritos del caso.

Juez brasileño desestima demanda civil contra Samarco, dice Vale | América Latina | Reuters

Users who are viewing this thread

Back
Alto