Obbligazioni societarie Monitor bond case automobilistiche e accessorio auto (7 lettori)

Imark

Forumer storico
grazie mark...purtroppo ci stà lavorando un mm (già sopra i 93) e mi sembra che nessuno venda.....non ho trovato la discussione che citi...

Sono parecchie pagine dietro, in verità: la trimestrale è al post 577, il liquidity report rammento essere un po' di pagine dietro rispetto a quel post... è che alla fine si è scritto molto... ;)
 

Uff

Nuovo forumer
Sono parecchie pagine dietro, in verità: la trimestrale è al post 577, il liquidity report rammento essere un po' di pagine dietro rispetto a quel post... è che alla fine si è scritto molto... ;)
ora mi butto nella ricerca:D...anche se mi sono già messo in acq. per tenerli nel cassetto....mà ora ci sono in denaro 100.000 a 92.60....si vedrà nei prossimi giorni;)...per ora grazie.:up:
 

Imark

Forumer storico
E' come quando dai una dose di morfina ad uno che soffre molto e quello crede di essere guarito perché non sente più il dolore...

Gli incentivi leniscono gli effetti della crisi del comparto, ma solo la riduzione della sovracapacità produttiva ne curerà le cause.

Anche perché quando gli effetti degli incentivi finiscono, funziona esattamente come con la morfina...

infatti non dimentichiamoci di gennaio e febbraio senza incentivi come sono andati... a questo punto la domanda è se e per quanto (intendendo anche in che misura) potranno continuare queste manovre di aiuto. è chiaro che i numeri fatti gli anni scorsi non sono + ripetibili, resta da capire come ci si arriverà: in maniera controllata o per "strappi"

Intendono prorogarne l'efficacia più o meno fino a fine anno in quei paesi europei in cui li hanno introdotti... il punto è che non stanno neanche guadagnando tempo (e poco) ai produttori affinché possano ridurre la capacità produttiva, dato che un po' ovunque gli Stati subordinano la politica di aiuti alla non attuazione dei tagli nella capacità produttiva.

Poco perché gli incentivi a propria volta partono forte, ma poi il loro effetto di anticipazione degli acquisti va progressivamente a ridursi...;)

Bisogna anche considerare che agli incentivi spesso e volentieri alcune case aggiungono corposi sconti, come fa Ford che le macchine negli ultimi mesi te le tirava dietro... questo vuol dire che pur di far cassa e contenere il working capital sono disposti a mangiarsi tutto il margine/vendere in lieve perdita.

Riprendo alcuni spunti di una discussione fatta da ultimo esattamente 1 mese fa...

Quello che non è piaciuto ai mercati circa il downgrade di Peugeot non è tanto il calo del rating in sé e per sé, quanto l'outlook compartimentale giunto a motivazione di tale calo...

S&P assume oggi che ancora per l'intero 2010 l'automotive resterà debole in Europa sui livelli attuali, e che la mancata prosecuzione degli incentivi genererebbe un indebolimento delle vendite rispetto ai livelli del 2009.

Secondo l'agenzia non tutti gli stati europei che hanno varato incentivi quest'anno li confermeranno nel prossimo, ed anche per quelli che lo faranno, l'esperienza dimostra che il prolungamento degli incentivi ha un impatto ridotto rispetto a quello prodotto nel periodo successivo al loro lancio (ndr: sarà importante vedere se i tedeschi confermeranno gli incentivi dopo le elezioni, e a quale livello)

C'è poi la situazione di Peugeot, per la quale una stabilizzazione del merito di credito non è attesa prima del 2011, ed anche allora sarebbe tale da consentirle una conservazione del rating attuale, e non un miglioramento.

In positivo, la dotazione di liquidità in capo alla società sembra sufficiente, se la situazione si mostrerà all'insegna di una stabilizzazione con leggero progresso negli anni a venire.

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Peugeot Lowered To 'BB+/B' As Profitability/Financial Profile To Suffer Further From Weak Auto Demand; Outlook Negative[/FONT]

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  • We expect auto demand in Europe to remain low in 2010, in line with 2009 levels.
  • Given French automaker Peugeot's high exposure to Europe, the low demand prospects will likely continue to weigh on its already weak profitability.
  • We are lowering our ratings on Peugeot to 'BB+/B' from 'BBB-/A-3'.
  • The negative outlook reflects our opinion that Peugeot's financial profile will not stabilize in line with the BB+' rating before 2011.

MILAN (Standard & Poor's) Aug. 6, 2009--Standard & Poor's Ratings Services lowered its long- and short-term corporate credit ratings on French automaker Peugeot S.A. to 'BB+/B' from 'BBB-/A-3'. The outlook is negative. The ratings were removed from CreditWatch, where they had been placed with negative implications on June 25, 2009.

At the same time, we assigned a recovery rating of '3' to the existing senior unsecured notes, indicating our expectation of meaningful (50%-70%) recovery in the event of a payment default. Under our criteria (see the "Related Research" section further down), a '3' recovery rating leads us to rate the debt at the same level as the long-term corporate credit rating. Consequently we have also lowered our issue rating on this debt to 'BB+' from 'BBB-', and removed it from CreditWatch.

Our 'BBB' long-term and 'A-2' short-term counterparty credit rating on Peugeot's fully owned financing subsidiary Banque PSA Finance (BPF) remain on Credit Watch with negative implications, where they were placed on June 25, 2009.

"The downgrade reflects our expectations that Peugeot's profitability and financial profile will deteriorate significantly owing to the prolonged weakness in European auto demand, which we now anticipate will persist in 2010 in contrast to our previous assumption of a market recovery that was a factor in our previous ratings," said Standard & Poor's credit analyst Barbara Castellano.

In light of these expectations and of Peugeot's historical low industrial profitability, we have lowered our assessment of its business risk profile to "fair" from "satisfactory," and of its financial risk profile to "significant" from "intermediate" (please refer to our report "Criteria Methodology: Business Risk/Financial Risk Matrix Expanded," published on May 27, 2009, on RatingsDirect).

At the time of our March 5, 2009, downgrade of Peugeot, we expected automotive demand in Europe to rebound in 2010 after a weak 2009. Now, however, we believe that the timing of the economic recovery in Europe is likely to be delayed, and that the positive effect of the various government incentives on car sales in 2009 will probably have negative consequences for 2010 sales. A decision to extend the incentives into next year is under discussion in several countries.

We believe that only a few countries will choose to extend incentives, however, and historical evidence suggests that the extension of sales incentives does not have a comparable effect to that in the initial phase.

In the first half of 2009, Peugeot reported a 21.8% year-on-year decrease in revenues and a substantial €826 million operating loss (before €506 million of nonrecurring costs). While reported free operating cash flow (FOCF) for the industrial activities was a positive €467 million. Peugeot expects a reversal of the positive FOCF in the second half.

Prospects presented by the new CEO still indicate an operating loss of €1 billion-€2 billion for the current year, with adjusted debt increasing further, leading to a ratio of funds from operations (FFO) to debt possibly in the single digits. Despite Peugeot's cost cutting, our expectation of weak market conditions in 2010 leads us to forecast FFO to debt of below 20%.

For these reasons, we have lowered our assessment of Peugeot's financial profile. The ratings take into account our view of Peugeot's new strategic plan. We view any significant positive effects as unlikely before 2011.

"The negative outlook factors in our expectations for continued tough market conditions in the European automotive sector in 2009 and 2010," said Ms. Castellano.

Peugeot expects its industrial operation to be FOCF negative in 2009.

We have factored into the ratings our expectation--after weak results for full-year 2009--of a marginally negative operating margin in 2010, if at all, and limited cash burn of a few hundred million euros. In 2011, we expect further improvements--including no cash burn--which would stabilize the credit profile.


Over the cycle, we expect the industrial activities to generate FFO to debt of about 25%, and positive FOCF.

The existence of a significant liquidity cushion and the new strategic direction presented by the new management should, in our opinion, help Peugeot work through the difficult existing environment and return to stronger credit ratios.

"We could lower our long-term rating on Peugeot if, in 2010, we perceive a further significant deterioration in expected profitability, cash flow, and credit measures," said Ms. Castellano.

On the other hand, we could revise the outlook to stable if a significant rebound became clear for 2010.
 

lorenzo63

Age quod Agis
Il valore del CDS riportato ieri sul SOLE del CDS di PSA (Peugeot) era di 286,67 pb migliorato di 18pb rispetto ad una settimana fa e di 126 pb rispetto a 28gg addietro.
Fiat il 24/7 (reuters) era a circa 480 pb ed a gennaio 2009 (nel pieno della crisi se ha un senso definire questa crisi come già passata :eek::eek:) era a circa 1700 pb...
A dirla tutta talvolta questi "prezzamenti" dei CDS nn mi convincono completamente....
 

Imark

Forumer storico
Ridotto da S&P il rating di Volvo... le condizioni del mercato dei veicoli industriali e dei mezzi per l'edilizia in cui opera Volvo sono molto deboli e tali da portare ad un atteso deterioramento della metrica finanziaria della società. L'outlook negativo è collegato alla possibilità di un andamento debole dei risultati di Volvo nel biennio a venire.

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Volvo (publ), AB Ratings Lowered To ‘BBB/A-3’ On Weakened Credit Protection And Tougher Market; Outlook Negative[/FONT]

- The economic downturn and decline in the European and North American truck and construction equipment market have weakened Volvo's performance beyond our previous assumptions.
-- We have revised our medium-term financial forecast and now expect weaker debt protection measures.
-- We are lowering our global scale ratings on Volvo to 'BBB/A-3' and the Nordic scale rating TO 'K-2'.
-- The negative outlook reflects the possibility that Volvo's performance in 2009 and 2010 may be weaker than we currently expect.


FRANKFURT (Standard & Poor's) Aug. 6, 2009--Standard & Poor's Ratings Services said today it lowered its long-term corporate credit ratings on Sweden-based automotive group Volvo (publ), AB to 'BBB' from 'BBB+' and the short-term rating to 'A-3' from 'A-2'. We also lowered the short-term Nordic scale rating to 'K-2' from 'K-1'. The outlook is negative.

"The downgrade reflects a negative revision of our financial forecast for Volvo in light of the weak conditions and prospects in the global truck and construction equipment markets, and weak recent performance by the company," said Standard & Poor's credit analyst Werner Staeblein.

According to our revised base-case projection, financial debt protection measures in 2009 are likely to deteriorate significantly more than previously expected. We also expect improvements in 2010 and 2011 to be weaker than earlier assumed.

In the first half of 2009, Volvo reported a very weak free operating cash flow (FOCF) in its industrial operations--negative Swedish krona (SEK) 19 billion--mainly due to the slump in operating income and only moderate release of working capital.

While we have factored in a weakening of the group's profitability and cash generation in 2009, earnings and cash flow development in the second quarter 2009 was below our base-case assumption.

We now expect Volvo to show a clearly negative FOCF in its industrial operations in 2009.

We continue to expect Volvo's operating profit to contract considerably in 2009. Significantly lower volumes in the truck division, notably the now expected weaker volumes in North America, combined with weak demand for construction equipment in both Europe and North America, should lead to further margin pressure.

Volvo is in the process of implementing significant restructuring measures to align its production to lower demand levels. We believe that these actions will generate some savings but will likely not counterbalance the drop in unit volume sales.

We have also revised our view on Volvo's financial policy to "moderate" from "conservative", reflecting the group's significantly increased gearing.

Volvo's commitment toward maintaining a target of net debt to equity below 40% has so far been limited to a dividend cut, the cost-reduction program, and ambitions to release tied-up working capital. We believe that these measures combined are insufficient to return the debt-to-equity ratio toward Volvo's own stated goal in the medium term.

"The negative outlook reflects our view that there is a considerable risk that Volvo's performance in 2009 and 2010 will be weaker than incorporated into our current rating and that it might not recover until 2011 to a level adequate for the rating," said Mr. Staeblein.

This risk and uncertainty is linked to factors such as the execution of working capital and cost reduction, increased credit costs in the captive finance unit, and an expected market recovery in 2010.
 

Imark

Forumer storico
Una importante rating action di S&P riguarda Fiat, che ha evitato una riduzione di rating e viene colpita soltato da una riduzione dell'outlook a negativo, così esprimendo oggi una valutazione del merito di credito del tutto identica a quella di Peugeot dal punto di vista di questa agenzia di rating.

La situazione tuttavia, assimilata sul piano delle problematiche del mercato europeo, al quale entrambe le case sono esposte, differisce per il resto su almeno due profili.

Il più importante di tali profili è quello della liquidità, che mentre per Peugeot (che ha ricevuto, ricorderete, un cospicuo finanziamento dallo Stato francese, oltre ad aver emesso bond o ad averne fatti emettere dalla banca da essa controllata) è ritenuta adeguata a guadare la crisi, assunto che nel 2011 l'automotive possa riprendersi, per Fiat, nonostante il bond recente e nonostante la discreta performance resa in termini di capacità di generare un free cash flow dall'attività industriale (per quanto modesto) è ritenuta a stento sufficiente.

Tuttavia, gioca a favore di Fiat la riapertura dei mercati obbligazionari nei confronti degli emittenti HY (ben testimoniata dal ricevimento del recente bond Fiat 9%), che giunge proprio al momento opportuno.

S&P sostanzialmente anticipa che Fiat utilizzerà tale situazione per rafforzare la propria dotazione di liquidità, e considera questo comportamento uno degli elementi chiave per la conservazione del rating sui livelli attuali, al punto che una improvvisa chiusura dei mercati dei capitali per qualche evento traumatico prima che essa possa aver "fatto provvista" avrebbe conseguenze negative sotto tale aspetto.

Un secondo prifilo rilevante è dato dalla esposizione di Fiat verso Chrysler, esposizione che oggi peserebbe negativamente sui rating, ma che S&P evita di computare in quanto ancora, allo stato attuale degli accordi, Fiat non è chiamata a dare alcun supporto finanziario a Chrysler e può sganciarsi senza conseguenze dal produttore USA nel caso in cui il suo turnaround dovesse rivelarsi non realizzabile. Chrysler comporta comunque un dispendio di risorse manageriale a fronte di un esito incerto, secondo l'agenzia.

Un terzo profilo, rilevante per Fiat come lo è per peugeot, è quello della performance aziendale, e qui a Fiat si chiede - ai fini della conservazione del rating - di non bruciare cassa nel 2009 per tramite dell'attività industriale e di stabilizzare i propri ratio finanziari nel 2010 per migliorarli gradualmente a partire dal 2011, in cui si attende un rapporto fra FFO e debito pari ad almeno il 25% per confermare il rating attuale.


[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Italy's Fiat SpA Affirmed At 'BB+/B' On Likely Continued Liquidity Improvement; 'BB+' Off Watch; Outlook Negative[/FONT]

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  • Italian industrial group Fiat reported positive operating performance in the first half of 2009.
  • We are affirming our 'BB+' rating on Fiat and removing it from CreditWatch.
  • The negative outlook reflects our view of the tough external environment and the state of Fiat's liquidity profile.

MILAN (Standard & Poor's) Aug. 6, 2009--Standard & Poor's Ratings Services affirmed its 'BB+' long-term and 'B' short-term corporate credit ratings on Italian industrial group Fiat SpA. At the same time, the 'BB+' rating was removed from CreditWatch, where it had been placed with negative implications on Jan. 22, 2009. The outlook is negative.

"The affirmation reflects our opinion that Fiat will continue to make sufficient progress in improving its liquidity profile to a level commensurate with the current ratings," said Standard & Poor's credit analyst Barbara Castellano.

We see that liquidity has improved compared with the tight situation at year-end 2008. We consider the current liquidity situation as barely "adequate," but we believe that the possibility for Fiat to use again most of
the usual financing channels should enable a further strengthening of liquidity in the second half of this year.

Our affirmation also reflects our view on Fiat's first-half 2009 results, which, although weak year on year, showed a small trading profit of €262 million and some industrial free operating cash generation (€136 million).

We understand that Fiat's management is actively working on the Chrysler turnaround, which is a commitment for the next several years. We view as a risk the likelihood, in our opinion, that the Chrysler deal will absorb relevant technical and managerial resources at Fiat. Our ratings on Fiat assume no financial support to Chrysler.

We expect the degree of integration between Chrysler and Fiat to increase substantially if Chrysler's recovery proceeds according to the initial agreement and Fiat's stake in Chrysler's capital grows.

"However, at this stage, we do not see the existing ownership structure as too binding for Fiat," said Ms. Castellano. "We assume that Fiat would have the opportunity to exit from Chrysler without incurring any significant impact on its financial profile if the turnaround proved to be unachievable."

We will monitor closely the evolution of the Chrysler alliance and might, in the future, include in our analysis a deeper integration of the two companies' business risk profiles.

The negative outlook reflects our opinion that there are some risk factors that could cause us to lower our ratings on Fiat:

  • We see that the external market environment remains very tough. We assume at the current rating level that Fiat will not report any significant cash burn this year from its industrial activity and that it will protect its financial profile, striving to reduce financial debt. "We also assume that, after having generated weaker financial ratios in 2009 than those we view as commensurate with the ratings, some improvement will be achieved in 2010, and that, starting from 2011, the group will achieve a ratio of adjusted funds from operations to debt of about 25% over the cycle," said Ms. Castellano.
  • We see fiat's liquidity position as improved, but barely "adequate." We believe that Fiat will actively strive in the next few months to strengthen its liquidity position. We consider it important for the stability of the current ratings for the group to increase its headroom with respect to the current level, given the persisting tough conditions in Fiat's main reference markets. If this does not occur, a downgrade would be possible.
  • We see a risk that Chrysler's turnaround could absorb Fiat's energies to a greater degree than what we currently assume. We could review the ratings if management is distracted by this new challenge or if we see that the integration appears to be disadvantageous for Fiat.
"We could consider a downgrade of Fiat if, in our opinion, one or more of the aforementioned risks materialize," said Ms. Castellano. Alternatively, we could revise the outlook to stable if we see that Fiat is proving to be resilient in the current environment and is able to manage well the issues related to Chrysler's integration and to the strengthening of
liquidity.
 

lorenzo63

Age quod Agis
Ciao Mark,

Stai dando nn solo qui, evidentemente, ma anche negli altri subforum, il meglio di te stesso in questo periodo: mai visto cosi' lucido e ficcante nelle analisi...Sentiti complimenti :up::up::up:

FFO means fund from operations?
 

ilfolignate

Forumer storico
Ciao Mark,

Stai dando nn solo qui, evidentemente, ma anche negli altri subforum, il meglio di te stesso in questo periodo: mai visto cosi' lucido e ficcante nelle analisi...Sentiti complimenti :up::up::up:

FFO means fund from operations?


Lo so che Antonio non ama questo tipo di celebrazione, ma io proporrei la sua candidatura alla direzione dell'ABI ;):up::up::up:
 

lorenzo63

Age quod Agis
Lo so che Antonio non ama questo tipo di celebrazione, ma io proporrei la sua candidatura alla direzione dell'ABI ;):up::up::up:

Ciao Cristiano,

OT:Sai che ti dico? che avresti 58-59 mio di SI e qualche migliaio di NO...indovina un po' da chi e da chi...:lol::lol::lol:

Ah dimenticavo ed il NO per eccellenza (si fa per dire..): sembrerebbe che negli acquari dove tengono gli scuali nn sia molto popolare: continuano ad arrotare forsennatamente totem su totem ... chissà perchè?!?! Malattia da cedolone compulsivo? boh! ;) :lol:

Fine dell' OT...:)
 

Imark

Forumer storico
Ciao Mark,

Stai dando nn solo qui, evidentemente, ma anche negli altri subforum, il meglio di te stesso in questo periodo: mai visto cosi' lucido e ficcante nelle analisi...Sentiti complimenti :up::up::up:

FFO means fund from operations?

Ciao Lorenzo, grazie per i complimenti... ;)

In realtà io mi sento come una coperta troppo corta, che su molti argomenti finisce per lasciare scoperta la testa o i piedi, senza riuscire a seguire quanto vorrei con l'accuratezza ed il tempismo che sarebbero necessari... aggiungici che a livello di rating action di fatto seguo tutti i comparti merceologici, inclusi alcuni di cui qui non si fa monitoraggio (cartario & packaging, assicurativo, consumer goods, per indicarne alcuni) e che tuttavia seguo da vicino avendo in carico titoli di emittenti di questi settori...

FFO è infatti funds from operations...

Rammento a tutti l'utilità di Investopedia quale source di primo approccio per una migliore comprensione sia delle sigle standard di questo tipo di linguaggio, sia della valenza delle espressioni (così, consultanto la nutrita sezione degli acronimi, si risale al fatto che FFO sta per funds from operations e, valendosi della sezione dictionary, si capisce anche grossolanamente come si calcola il FFO).

Utile anche, al medesimo intento, Wikipedia, che da qualche tempo a questa parte dà indicazioni sempre più complete su questo genere di argomenti, tanto nella versione inglese quanto anche in quella italiana.
 

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