Onorato Armatori 7,75% 2016-23 (XS1361301457)

Da qui a Febbraio non sarà facile trovare l'accordo. Penso comunque che Onorato abbia anche un piano B per mantenere il controllo della situazione.

Onorato vuole evitare ad ogni costo l'art. 182 bis C.F. Posto che le banche hanno meno interesse a costringere Moby al concordato rispetto ai fondi che detengono il bond, le strade sono due: o si mettono d'accordo coi bondholders per sospendere il pagamento delle cedole il 15/12 (ma serve almeno il 75% dei consensi), o pagano e si prende altro tempo.
 
Onorato vuole evitare ad ogni costo l'art. 182 bis C.F. Posto che le banche hanno meno interesse a costringere Moby al concordato rispetto ai fondi che detengono il bond, le strade sono due: o si mettono d'accordo coi bondholders per sospendere il pagamento delle cedole il 15/12 (ma serve almeno il 75% dei consensi), o pagano e si prende altro tempo.
Il 15 febbraio 2020
 
Tornano all’attacco della famiglia Onorato gli obbligazionisti del gruppo Moby. Dopo l’istanza di fallimento presentata due mesi fa, gli investitori istituzionali hanno inviato il 13 dicembre scorso una lettera in cui contestano a Moby e all’azionista, la famiglia Onorato, alcune operazioni in violazione dei covenant sul debito. Un mese emezzo fa gli obbligazionisti avevano perso in Tribunale con la famiglia Onorato, anche se il giudice aveva chiesto al board di Moby di avviare delle misure per mettere in tranquillità finanziaria il gruppo.
Ora questo nuovo passaggio. Secondo quanto indicato da Reorg, gli obbligazionisti (affiancati da White & Case e dall’avvocato Francesco Gatti) parlano di evidenti violazioni: come i canoni pagati da Moby alla società di famiglia, la Fratelli Onorato, per il noleggio di alcune navi. Sotto i riflettori c’è anche l’acquisto da parte dell’azienda di un’appartamento in piazza San Babila a Milano da Vincenzo Onorato per 7 milioni. La risposta di Moby è stata immediata: «Queste accuse – spiega l’azienda – sono senza fondamento e sono un altro inutile tentativo da parte di un piccolo gruppo di obbligazionisti di esercitare pressioni sulla società a seguito del già rigettato ricorso presso il tribunale di Milano».
Il Sole 24 ore/Festa
 
Tornano all’attacco della famiglia Onorato gli obbligazionisti del gruppo Moby. Dopo l’istanza di fallimento presentata due mesi fa, gli investitori istituzionali hanno inviato il 13 dicembre scorso una lettera in cui contestano a Moby e all’azionista, la famiglia Onorato, alcune operazioni in violazione dei covenant sul debito. Un mese emezzo fa gli obbligazionisti avevano perso in Tribunale con la famiglia Onorato, anche se il giudice aveva chiesto al board di Moby di avviare delle misure per mettere in tranquillità finanziaria il gruppo.
Ora questo nuovo passaggio. Secondo quanto indicato da Reorg, gli obbligazionisti (affiancati da White & Case e dall’avvocato Francesco Gatti) parlano di evidenti violazioni: come i canoni pagati da Moby alla società di famiglia, la Fratelli Onorato, per il noleggio di alcune navi. Sotto i riflettori c’è anche l’acquisto da parte dell’azienda di un’appartamento in piazza San Babila a Milano da Vincenzo Onorato per 7 milioni. La risposta di Moby è stata immediata: «Queste accuse – spiega l’azienda – sono senza fondamento e sono un altro inutile tentativo da parte di un piccolo gruppo di obbligazionisti di esercitare pressioni sulla società a seguito del già rigettato ricorso presso il tribunale di Milano».
Il Sole 24 ore/Festa

Se Onorato pensa di aver ragione, pagherà la cedola a febbraio
 
Rating Action:
Moody's downgrades Moby's CFR to Ca from Caa3; outlook negative

20 Dec 2019
Senior secured notes downgraded to Caa3
Paris, December 20, 2019 -- Moody's Investors Service has today downgraded Italian ferry operator Moby S.p.A.'s (Moby) corporate family rating (CFR) to Ca from Caa3 and its probability of default rating (PDR) to Ca-PD from Caa3-PD. Concurrently, Moody's has downgraded the EUR300 million worth of senior secured notes to Caa3 from Caa2. The outlook remains negative.



"The downgrade reflects the company's increased probability of default and the high likelihood of a potential debt restructuring in the near term", says Guillaume Leglise, a Moody's Assistant Vice President and lead analyst for Moby. "Moby has very limited liquidity cushion and a balance sheet restructuring involving losses for financial creditors looks increasingly likely in the short run" adds Mr Leglise.



RATINGS RATIONALE



The Ca CFR reflects Moby's unsustainable capital structure relative to its earnings potential, high restructuring risks based on its depressed debt valuation as well as its weak liquidity position that resulted from weak profitability and increasing capital spending.



Moby's liquidity profile is weak. The company's cash balance was at EUR56 million at end-September 2019. Absent any major disposal of vessels, Moody's expects Moby's liquidity profile to deteriorate because of significant cash outflows in the next 12 months, notably following the repayment of EUR50 million in February 2020 due under the company's amortizing bank loan.



Given the limited earnings recovery prospects in 2020, sustained maintenance capital expenditures and seasonal working capital swings, Moody's believes that the company will face a liquidity shortfall in the short run. As such, today's rating action reflects the increased likelihood that Moby will seek to restructure its balance sheet in a way that leads to losses for some of the company's senior financial creditors.



Moby has recently announced the start of discussions with senior lenders and bondholders. Moby has also engaged financial advisors to assist in evaluating financial alternatives. Moody's believes this process could lead to a potential distressed debt exchange and significant principal losses for creditors.



RATIONALE FOR NEGATIVE OUTLOOK



The negative outlook reflects the high likelihood of a distressed exchange or default in the next 12 months.



ENVIRONMENTAL, SOCIAL AND GOVERNANCE CONSIDERATIONS



Moby's rating incorporates environmental, social and governance (ESG) considerations, in particular the large capital spending needed to comply with the upcoming IMO 2020 regulation, which Moby will have to comply with from the 1 January 2020. This regulation bans ships using fuel with a sulfur content higher than 0.5%, compared with 3.5% currently, unless a vessel is equipped to clean up its sulfur emissions. Moody's expects this regulation will lead to increased operational costs, from the use of lower-sulfur fuels, or increased capital spending to equip vessels with scrubbers to clean up exhaust emissions.



Moody's believes that the company has aggressive corporate governance practices, as illustrated by some cash transactions with related parties, in particular with the chairman of the board since in 2016, which may not be in the interest of creditors at a time when the company's financial profile is deteriorating.



WHAT COULD CHANGE THE RATINGS DOWN/UP



An upgrade is unlikely at this stage in light of today's action. Over time, upward pressure on the rating could develop if Moby restores its profitability and materially improves its free cash flow generation. Also, a rating upgrade would require liquidity to strengthen, supported, for instance, by adequate covenant headroom, and more visibility over potential future cash outflows in relation to the Italian antitrust fine and the EC investigation.



Conversely, Moody's could downgrade the ratings if Moby's liquidity deteriorates as a result of a further drop in operating performance or higher-than-expected capital expenditure, or if recovery prospects weaken in a potential debt restructuring.



PRINCIPAL METHODOLOGY



The principal methodology used in these ratings was Shipping Industry published in December 2017. Please see the Rating Methodologies page on www.moodys.com for a copy of this methodology.



COMPANY PROFILE



Domiciled in Milan, Italy, Moby S.p.A. is a maritime transportation operator focusing primarily on passengers and freight transportation services in the Tyrrhenian Sea, mainly between continental Italy and Sardinia. Through Moby and its main subsidiary Tirrenia-CIN, the company operates a fleet of 64 ships, of which 47 are ferries and 17 tugboats. In 2018, the company recorded revenues of EUR584 million and EBITDA of EUR47.5 million.



REGULATORY DISCLOSURES



For ratings issued on a program, series, category/class of debt or security this announcement provides certain regulatory disclosures in relation to each rating of a subsequently issued bond or note of the same series, category/class of debt, security or pursuant to a program for which the ratings are derived exclusively from existing ratings in accordance with Moody's rating practices. For ratings issued on a support provider, this announcement provides certain regulatory disclosures in relation to the credit rating action on the support provider and in relation to each particular credit rating action for securities that derive their credit ratings from the support provider's credit rating. For provisional ratings, this announcement provides certain regulatory disclosures in relation to the provisional rating assigned, and in relation to a definitive rating that may be assigned subsequent to the final issuance of the debt, in each case where the transaction structure and terms have not changed prior to the assignment of the definitive rating in a manner that would have affected the rating. For further information please see the ratings tab on the issuer/entity page for the respective issuer on www.moodys.com.



For any affected securities or rated entities receiving direct credit support from the primary entity(ies) of this credit rating action, and whose ratings may change as a result of this credit rating action, the associated regulatory disclosures will be those of the guarantor entity. Exceptions to this approach exist for the following disclosures, if applicable to jurisdiction: Ancillary Services, Disclosure to rated entity, Disclosure from rated entity.



Regulatory disclosures contained in this press release apply to the credit rating and, if applicable, the related rating outlook or rating review.

Please see www.moodys.com for any updates on changes to the lead rating analyst and to the Moody's legal entity that has issued the rating.

Please see the ratings tab on the issuer/entity page on www.moodys.com for additional regulatory disclosures for each credit rating.

Guillaume Leglise
 
Ormai il prezzo del bond è quello che vediamo, con il peggio già scontato dal mercato. Anzi, c'è pure il rischio che in caso di default conclamato e contestuale ricorso al concordato, il titolo vada su di una decina di figure
 
Ormai il prezzo del bond è quello che vediamo, con il peggio già scontato dal mercato. Anzi, c'è pure il rischio che in caso di default conclamato e contestuale ricorso al concordato, il titolo vada su di una decina di figure
Ancora non riesco a credere che possa fare default un'azienda che assicura trasporti e passeggeri per le isole. Anche il nostro rischio è limitato dalle garanzie sui bond.
Mi aspetto che paghino la cedola e nel frattempo si provveda a trovare un socio, privato o meno per continuare a mantenere i collegamenti, indispensabili per i cittadini e la politica.
 

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