Titoli di Stato area Euro Titoli di stato Portogallo - Tendenze ed operatività (4 lettori)

luzzogno

Forumer storico
Buon giorno e :ciao:L'onestà tornerà di moda:winner:

Copiato dall'altra stanza

Quasi un anno fa, la Commissione europea ha formulato una serie di raccomandazioni per il Portogallo. Ora, Bruxelles era di vedere se il Portogallo è quello di soddisfare. autorità europee lasciano un cartellino rosso e un po 'di colore giallo. Per ora non ci sono carte verdi.
Un cartellino rosso e molti giallo. Cosa Bruxelles pensare a Portogallo
Reuters
222 10 salvare
Marta Oliveira Moitinho
22 febbraio 2017 alle 18:30


PUB
raccomandazione 1

- Per assicurare una correzione duratura del disavanzo eccessivo attraverso misure strutturali e l'utilizzo di spazi per ridurre il deficit e il debito.
La Commissione europea farà questa valutazione solo in primavera, quando ci sono già dati definitivi per i conti pubblici per il 2016.

- Fino a febbraio di quest'anno, il Portogallo ha dovuto venire fino con una rassegna completa della spesa pubblica.
La Commissione rileva qualche progresso. Il processo di revisione della spesa è già iniziato, ma è visto come limitato, in quanto si limita all'amministrazione centrale e di ottenere guadagni di efficienza da razionalizzazione dei servizi.

- Garantire la sostenibilità a lungo termine del settore sanitario , senza compromettere l'accesso alle cure primarie.
è stato raggiunto alcuni progressi, dice la Commissione europea. Nonostante il miglioramento nella prevenzione e l'accesso all'assistenza sanitaria di base - e il suo impatto positivo sulla sostenibilità a lungo termine, il settore fornitori aumento del debito pressione sulla sostenibilità dei conti sanitari nel breve termine.

- Ridurre la dipendenza del sistema delle pensioni dei trasferimenti bilancio dello Stato.
A questo punto, Bruxelles avverte che il progresso è limitato e sostiene che lo stanziamento di 160 milioni di euro di entrate supplementari per la Municipal Property Tax (IMI) sicurezza sociale non risolve il problema, dal momento che lascia fuori un intervento sulla Dal lato della spesa del sistema di sicurezza sociale.

- Alla fine del 2016, il Portogallo ha dovuto riorientare i piani di ristrutturazione delle aziende pubbliche .
E 'nella zona di aziende pubbliche Bruxelles mostra il governo un cartellino rosso. Le società pubbliche per mostrare una evoluzione positiva di alcuni indicatori, ma il livello del debito resta molto elevato con conseguente risultati netti negativi persistenti. Finora l'esecutivo non ha presentato misure concrete per una significativa ristrutturazione delle imprese statali.

raccomandazione 2

- Attraverso una consultazione con le parti sociali, in modo che il salario minimo nazionale è coerente con la creazione di occupazione e la competitività in diversi settori .
In questo campo, i progressi sono stati limitati. La Commissione rileva che l'aumento del salario minimo nel 2017 è stato superiore a quello dell'inflazione e della produttività e avverte che questi aggiornamenti mettere sotto pressione tutti i salari, con rischi per l'occupazione e la competitività. Bruxelles sottolinea che il governo ha creato una struttura per monitorare l'impatto dell'aumento del salario minimo, che renderà relazioni trimestrali di pubblicare e discutere con le parti sociali.

raccomandazione 3

- Assicurare l'integrazione dei disoccupati a lungo termine e migliorare il coordinamento tra i servizi di sostegno ai i servizi di disoccupati e sociali .
La Commissione rileva che il governo ha fatto una valutazione delle politiche attive del lavoro, ma non ha preso alcuna azione sul disoccupati di lunga durata. Bruxelles afferma anche che l'uno sportello unico per la disoccupati di lunga durata, non ha avanzato.

- Rafforzare gli incentivi per l'assunzione di lavoratori con contratti a tempo indeterminato.
A questo punto sono stati alcuni progressi, afferma la Commissione. Bruxelles dice che il governo ha adottato misure per incoraggiare l'assunzione di lavoratori con contratto a tempo indeterminato e ridurre il sostegno finanziario per l'assunzione di lavoratori con contratto a termine, come molto disoccupati di lunga durata. Tuttavia, il campo di misura è molto piccolo, tenendo conto del numero di persone coperta è bassa.

raccomandazione 4

- Il Portogallo ha dovuto agire fino ad ottobre 2016 al facilitare la pulizia dei bilanci delle banche e affrontare gli elevati livelli di crediti inesigibili .
Bruxelles ritiene che i progressi in questo settore sono stati limitati. La Commissione ricorda le misure adottate sul programma capitalizzare e la revisione del regime di insolvenza (in cui alcuni aspetti sono ancora in corso di attuazione, come i meccanismi per controllare l'accesso alle aziende piano di rilancio speciale). Inoltre, i funzionari europei dicono che la Banca del Portogallo si sta preparando una guida per le banche accordo con crediti inesigibili, ma sostengono che mancano di una strategia globale.

- Ridurre la polarizzazione del debito nella tassazione delle imprese .
Sono stati alcuni progressi, dice Bruxelles. La Commissione rileva che il bilancio dello Stato per quest'anno prevede un regime per incoraggiare le imprese per lo scambio di debito per l'equità.

- Migliorare l'accesso start-up e piccole e medie imprese per il finanziamento .
Qui il progresso è anche considerato limitato. La Commissione elenca alcune delle misure (come il Programma Seed e capitalizzare Program), ma avverte che miglioreranno il finanziamento delle imprese in quanto "implementato rapidamente e completamente."

raccomandazione 5

- Aumentare la trasparenza e l'efficienza in partenariati pubblico-privati e sovvenzioni
Questo è uno dei settori in cui la Commissione dà un cartellino giallo. Bruxelles ammette che la trasparenza e l'affidabilità dei dati sugli appalti pubblici è meglio. Tuttavia le inefficienze in punti di approvvigionamento diretto (come giustificazione insufficiente in termini di risorse per questa volta).

- Entro la fine del 2016, il Portogallo ha dovuto migliorare e accelerare le procedure amministrative e delle licenze .
In questo campo, la Commissione osserva che non vi sono misure Simplex + che non sono state attuate, e sostiene che i progressi nel miglioramento del contesto imprenditoriale sono paralizzati per quanto riguarda la regolamentazione settoriale. Il progresso è limitato, la Commissione conclude.

- Accelerare la risoluzione del contenzioso tributario .
Nonostante gli sforzi previsti nel bilancio dello Stato, che comprende misure quali la riduzione dei tempi di risposta del Tesoro per le decisioni vincolanti per un massimo di 75 giorni, i giudici tributari continuano con un tasso di bassa risoluzione.

- Ridurre gli ostacoli normativi , in particolare nel mondo degli affari.
Anche qui, il progresso è limitato. Bruxelles rileva che è stato arrestato il progresso e, in alcuni casi, invertito le riforme fatte per facilitare le restrizioni per le imprese, tra cui le riforme che avevano lo scopo di facilitare l'accesso alle professioni.

- Incoraggiare la cooperazione tra università e imprese .
Qualche progresso , ma non abbastanza è stato fatto. Nonostante alcune iniziative del governo, come ad esempio il programma di modernizzazione Politecnico, tra gli altri, la Commissione ritiene che vi sia una strategia trasversale per promuovere tale cooperazione. " La cooperazione dipende anche soprattutto su iniziative isolate di università o aziende specifiche."
 

Vespasianus

Princeps thermarum
Dal rapporto di monitoraggio post-programma del FMI.


28. Portugal’s economy experienced a welcome pick-up in activity in the third quarter of 2016. This followed a subdued first half of the year. As a result, growth projections for 2016-17 have been upgraded slightly, and near-term risks to the macroeconomic outlook are broadly balanced. Nevertheless, high debt and structural bottlenecks are likely to remain a drag on medium term prospects. The medium-term growth outlook remains little changed from the 2016 Article IV Consultation, with the consumption-based recovery of the past three years likely to run out of steam due to depleted household savings, while poor asset quality in the banking system continues to limit access to financing for new investment.

29. Portugal’s public debt dynamics remain fragile and leave it vulnerable to a change in financing conditions. The interlinkages between a modest macroeconomic outlook, large annual financing needs, and a struggling banking system leave Portugal vulnerable to a range of shocks that could trigger a sudden change in sentiment and disrupt access to financing. In order to reduce vulnerabilities, Portugal needs to unwind these self-reinforcing interlinkages by aggressively addressing NPLs and attracting new bank capital, advancing fiscal consolidation and reinvigorating the structural reform agenda.

30. Portugal has continued to enjoy market access at relatively low but rising yields. In an environment of ample liquidity, the sovereign has been able to access both international and domestic markets to meet its financing requirements regularly during the course of 2016. The financing environment is likely to become somewhat less benign as expectations of gradual monetary policy normalization in the euro area begin to be priced in. While Portugal’s capacity to repay the Fund is expected to be adequate under the baseline of a gradual reduction in the extent of monetary accommodation, there are tangible risks of faster upward pressure on Portugal’s borrowing costs should any negative surprises materialize, underscoring the need to reduce domestic sources of risk.

31. A comprehensive clean-up of bank balance sheets is essential to break the vicious circle between weak banks, high NPLs, and low growth. This should include a predictable, time-bound and credible plan for efforts across banks to write-off or restructure non-performing legacy assets, strengthen internal governance, and improve bank profitability, including by further cutting costs. The predictability that such a comprehensive strategy across the banking system would help foster is essential to attract new private capital in order to allow banks to absorb the required impairments.

32. A fiscal consolidation based on durable expenditure reform would be more sustainable and supportive of growth. The revised 2016 fiscal target of a 2.5 percent of GDP deficit agreed with the European Commission appears within reach, thanks to a large under-execution of budgeted intermediate consumption and public investment. The 2017 budget targets a further reduction in the deficit to 1.6 percent of GDP, but spending implementation will again rely on freezing budget allocations rather than durable measures to reform the structure of public spending. The budget also appears to depend on optimistic revenue assumptions; staff projects a 2017 fiscal deficit on the order of 2.1 percent of GDP.

33. Greater efforts to push forward with structural reforms are needed to boost the economy’s growth potential. As a member of a currency union with limited fiscal space, it is essential that labor markets have sufficient flexibility for adjustment. Full implementation of the already-enacted reforms in labor and product markets must be complemented by additional steps to promote growth and competitiveness, with a particular focus on streamlining the functioning of the public sector. A further increase in the minimum wage risks undermining labor competitiveness, while labor market adjustment continues to be largely borne by newer entrants to the labor force on temporary contracts.
 

Vespasianus

Princeps thermarum
Europe's economic recovery remains fragile, leaving little room for complacency, with risks exacerbated by political uncertainty before key elections, European Central Bank chief economist Peter Praet said on Thursday.

Although recent indicators from PMI figures to confidence have surprised on the upside, Praet warned that the recovery was dependent on substantial support from the ECB.

With growth picking up pace, conservative policymakers have argued for some form of monetary tightening, a call so far resisted by the Governing Council.

"Despite the resilient recovery in the euro area, and strong indicators of confidence across all sectors, measures of political and policy uncertainty have been rising recently, although asset markets are not significantly pricing in tail risks," Praet said in London.

"The recent bouts of uncertainty are a source of concern, and represent a downside risk to the economic outlook," Praet told a conference.

(RTRS)
 

Vespasianus

Princeps thermarum
The austerity policy was counterproductive in Spain, Portugal, and Italy

DIW study showed: To some extent, drastic savings measures neutralized the effects of structural reform. The countries affected relapsed into recession without having improved their financial picture – a balanced policy mixture would have been better.

The austerity measures and tax increases implemented from 2010 onwards did not reduce sovereign debt in Spain, Portugal and Italy as anticipated. Instead, they were among the forces that drove the three economies back into recession. Contrary to popular opinion, the failure of the consolidation strategy is not the result of a lack of the will to reform on the part of the relevant governments. Actually, the dramatic spending cuts and tax increases prevented the reforms that were implemented from unfolding their full effect. That is the result of a new study by DIW Berlin that examined the effects of the austerity policy in Spain, Portugal, and Italy for the period 2010 to 2014.

According to the study, the enormous private household debt in the three countries played a key role in the policy’s negative impact on growth. In Spain, for example, private households had to pay more to service their debt as the result of stricter financing conditions. As a result, private household debt fell from 87 percent of GDP in 2007 to 60 percent in 2014. “Private households used a large proportion of their disposable income to pay off outstanding debt and had less money available for consumption,” said author Mathias Klein. “Then the government raised taxes and cut spending, which only amplified the effect. The sharp drop in private consumption reduced GDP and the already high unemployment level rose again.”

Moderate consolidation preferable

The austerity policy also amplified the effects of the recession by reducing long-term output potential. The measures implemented further throttle employment, which is already shrinking in a recession, and create more long-term unemployment. The job market loses key know-how and labor potential diminishes. Austerity measures also amplify the drop in company spending on research and development, which in turn has a negative impact on output potential. “Under conditions like these, economies can only recover very slowly,” said author Philipp Engler. “And the longer the recession, the more the public budget suffers. In such an environment, budget consolidation has no chance of success.”

The two authors of the study conclude that a balanced mixture of policies such as moderate austerity measures, structural reform, and budget reallocation in favor of investment are preferable to far-reaching budget consolidation.

DIW Berlin: The austerity policy was counterproductive in Spain, Portugal, and Italy
 

Vespasianus

Princeps thermarum
Passada a época do Natal, janeiro iniciou-se com mais pessoas inscritas nos centros de emprego: totalizaram 494 mil desempregados, o que representa mais 12 mil pessoas face a dezembro, embora tenha havido uma redução significativa em relação a janeiro de 2016, com menos 75 mil registados no Instituto de Emprego e Formação Profissional (IEFP).

O acréscimo face a dezembro põe fim a uma tendência de descida que se vinha a registar desde agosto do ano passado
, e foi transversal a todas as regiões, com os maiores crescimentos em Lisboa e Vale do Tejo e Algarve. O Norte, no entanto, continua a liderar no número de pessoas à procura de trabalho: são 204 mil.

Ano arranca com mais desempregados
 

Vespasianus

Princeps thermarum
“Portugal suplantou as metas definidas pelo conselho europeu” nas contas públicas, no défice, disse Valdis Dombrovskis, que está em Portugal esta sexta-feira para uma série de encontros oficiais com deputados, parceiros sociais, membros do governo e Presidente da República.

“Poderemos confirmar que o país está a avançar e que poderá sair do Procedimento dos Défices Excessivos, mas para isso temos de confirmar que a redução do défice conseguida [em 2016] é clara e duradoura
”, declarou o letão. Isso acontecerá eventualmente em maio, com base nos dados do défice oficial apurado pelo Eurostat em final de março/início de abril e nas projeções económicas da primavera (início de maio).

Na audição na Comissão de Assuntos Europeus da Assembleia da República no âmbito das avaliações do semestre europeu, o vice-presidente da Comissão Europeia voltou a elogiar alguns dos feitos do país nos últimos meses, mas deixou os recados de sempre. É preciso mais reformas estruturais e “garantir que a redução do défice é clara e duradoura”, repetiu.

“Estamos a ver o desemprego num trajeto descendente”; e apesar das projeções do governo para o défice serem mais otimistas do que as de Bruxelas (o governo diz 2,1% do PIB ou menos em 2016, Bruxelas ainda diz 2,3% num cenário de políticas inalteradas),Valdis Dombrovskis disse que “Portugal tem suplantado as metas definidas pelo conselho europeu”. Valdis Dombrovskis insistiu que o país tem de “continuar com o esforço das reformas”, apontou as dívidas pública e privada “bastante elevadas”, no mercado de trabalho notou que “nos contratos a tempo inteiro, houve evolução, mas limitada”, no sector bancário, o malparado elevado mereceu novo aviso, mas resumindo tudo “a situação económica está cada vez mais estabilizada”.

(DV)
 

Vespasianus

Princeps thermarum
Mentalmente, io geringonça l'ho sempre tradotto con "armata Brancaleone" (o "catafalco"), ma ognuno può cercarsi la propria dicitura...


LISBON — European socialists searching for a formula to reverse their electoral decline are thumbing through dictionaries to find a translation of the Portuguese word geringonça.

Krakende wagen,” suggested a Dutch Labor Party delegation on a recent fact-finding trip. “Brinquebalante” was the French version put forward by presidential candidate Benoît Hamon as he passed through searching for inspiration to improve poll ratings that have him finishing in fourth place.

Hamon and others hope that some of the success enjoyed by Prime Minister António Costa will rub off on them. But few would have bet on Costa being the poster boy of the European left.

“Geringonça” — which in English roughly translates as “contraption” — was coined by a conservative critic to ridicule the coalition cobbled together in late 2015 by Costa and two parties on the hard left.

Opponents seemed sure the rickety mechanism was doomed to fall apart as Costa sought to meet apparently contradictory goals: rolling back austerity to appease his leftist backers; and sticking to budgetary restraint demanded by eurozone partners and international lenders.

Fourteen months on, Costa’s contraption has confounded the naysayers.

Unlikely success story
If confirmed, Portugal’s 2016 budget deficit of 2.1 percent of gross domestic product will be the lowest since democracy was restored in 1974. Unemployment, which topped 17 percent in 2013, is set to fall into single figures this year for the first time in eight years.

Costa enjoys a 66.1 percent approval rating with voters, more than double the level of the center-right opposition leader, according to a poll published February 11 in the Correio da Manhã newspaper.

Small wonder that Europe’s beleaguered socialists are beating a path to Lisbon to discover Costa’s secret.

“What’s happening in Portugal inspires me so much,” Hamon said during his 36-hour visit.

“I wanted my first foreign trip to be Portugal. That’s a political choice. This is a country run by a government of the left, supported by a coalition of the left, a country that has turned its back on austerity,” he told the Lisbon daily Público in an interview published Sunday. “In Portugal, the left decided it wanted to win, it united to achieve that, and it’s in government. I want to win and unite the left to govern.”

Gianni Pittella, head of the Socialists and Democrats group in the European Parliament, didn’t hazard a translation of “geringonça” into Italian as he flew into Lisbon Tuesday, but he too gushed at Costa’s success and urged a similar “progressive” alliance in the EU assembly.

“António Costa’s experience is very useful for us. We want an alliance with the Greens and with the progressive forces on the left,” Pittella told TSF radio. “It is possible to form an alliance even with the most radical progressive forces, if we keep within the framework of support for a European position.”

http://www.politico.eu/article/anto...ean-left-wants-piece-of-portugal-contraption/
 

Users who are viewing this thread

Alto