Obbligazioni societarie Monitor bond case automobilistiche e accessorio auto (1 Viewer)

squalo

Nuovo forumer
Volevo sapere qual e' il rating sul debito di Porsche(se c'e rating)poiche' sto considerando l'acquisto dell'obbligazione de000a0gmhg2 1/2/2016 che quota intorno agli 84/85.
per Daimler oggi Goldman sachs ha alzato il rating sul titolo a buy,e l'obbligazione,che ho in carico(la 2012 5%) ha guadagnato quasi due figure in 10 giorni,forse la situazione di difficolta' era gia scontata nei prezzi,comunque con il cuscinetto degli arabi non nutro particolari preoccupazioni,speriamo...
 

Imark

Forumer storico
Volevo sapere qual e' il rating sul debito di Porsche(se c'e rating)poiche' sto considerando l'acquisto dell'obbligazione de000a0gmhg2 1/2/2016 che quota intorno agli 84/85.
per Daimler oggi Goldman sachs ha alzato il rating sul titolo a buy,e l'obbligazione,che ho in carico(la 2012 5%) ha guadagnato quasi due figure in 10 giorni,forse la situazione di difficolta' era gia scontata nei prezzi,comunque con il cuscinetto degli arabi non nutro particolari preoccupazioni,speriamo...

Porsche lo ha appena chiesto il rating, e glielo daranno a maggio... a giugno sono attesi nuovi bond senior...
 

Imark

Forumer storico
Interessante questo commento di Fitch al downgrade su Volvo.

Acquisizioni importanti fatte nel 2006-7 e significativi esborsi in dividendi nel 2007-8 hanno indebolito strutturalmente la posizione finanziaria della società prima che su di essa incidesse una crisi assai pesante nei comparti (veicoli industriali e macchinari per l'edilizia) in cui la società ha il proprio core business.

E qui le stime di Fitch sull'andamento atteso di questi settori di business lascia davvero poco spazio ad ogni forma di ottimismo.

Fitch pronostica almeno due anni di debolezza nei conti, se tutto va bene, e lascia la porta aperta ad ulteriori riduzioni dei rating.

Qualche problema potrebbe venire anche dalle scadenze debitorie corte, sebbene ad oggi sembrino coperte...


Fitch Downgrades Volvo to 'BBB+'; Outlook Revised to Negative

09 Apr 2009 7:36 AM (EDT)

Fitch Ratings-London/Paris-09 April 2009: Fitch Ratings has today downgraded Swedish-based AB Volvo's (Volvo) Long-term Issuer Default Rating (IDR) and senior unsecured debt rating to 'BBB+' from 'A-' (A minus) respectively. Fitch has simultaneously affirmed Volvo's Short-term IDR at 'F2'. The Outlook on the Long-term IDR has been revised to Negative from Stable.

The rating downgrade reflects the weakening of Volvo's financial structure, which Fitch believes is more structural than cyclical. The agency also believes that the group is unlikely to revert to its previous more conservative financial profile in the foreseeable future due to the Fitch's forecasted sharp slowdown in global heavy-truck and construction equipment markets.

Volvo's financial profile has weakened significantly following its acquisitions of Nissan Diesel and Ingersoll-Rand (combined acquisitions of SEK20.8bn in 2006 and 2007 respectively), and substantial dividend payments made in the past two years (SEK11.2bn in FY08, and SEK20.3bn in FY07).

Volvo's SEK20.1bn net cash position for its industrial operations at FYE06 turned into a SEK24.2bn net debt position at FYE08, before adjustments for operating leases and pension liabilities. Total adjusted debt/ EBITDAR has increased leverage to 2.2x at FYE08, from 0.7x/1.2x between 2004/2006. FFO (funds from operations)/fixed charge decreased to 8.1x at FYE08, from 12.3x in the previous year.

The deterioration of Volvo's financial profile puts the group in a less favourable position to cope with the effects of the current global recession and the expected major fall in truck and construction equipment sales.

Fitch expects new heavy-truck sales to decline by a further 8% to 10% in the US in 2009, leading to an approximate 50% decline between 2007-2009; by between 40% and 50% in Europe, as both Western and Eastern European markets should be badly affected; and 10% to 15% in Japan.

The agency forecasts that the construction equipment market should decline by 10% to 15% in North America and by 30% to 40% in Europe in 2009. Any positive effect in 2009 from the new emission regulations (EPA10) in the US is unclear at this stage, but should remain lower than benefits from past regulation changes.

Fitch expects the worldwide recession to put increased pressure on Volvo's profitability and cash generation and hinder improvement in key credit metrics in the next couple of years at least. However, Fitch acknowledges the recent measures undertaken by Volvo to cut costs, improve flexibility and support profitability. In addition, fixed costs can be covered to a large extent by maintenance, repair and overhaul, a key source of revenue for Volvo Truck, which also provides some mitigation against falling new truck sales.

The Negative Outlook captures the agency's increased concerns about the extent and severity of the current downturn, the consequent fall in profitability, and heightened volatility in financial metrics.

Further negative rating actions could be triggered by a further worsening of profitability due to the continuation of the current weak market conditions for a longer-than-expected period and further negative free cash flow beyond 2010.

Increased financial support to suppliers could also affect the group's credit metrics and be negative for the ratings. Fitch believes that Volvo's liquidity remains adequate. On top of cash and marketable securities, Volvo can also count on SEK26.7bn of unused credit facilities.

Just over 40% of the group's SEK145.7bn total financial debt (industrial activities and financial services) falls due in 2009, but this debt is more than covered by SEK48.1bn in customer-financing receivables, SEK5.9bn in marketable securities and SEK17.7bn in cash and cash equivalents.

Industrial activities' SEK24.2bn reported net debt position, before adjustments for operating leases and unfunded pension liabilities, compares with a SEK8.3bn net debt position at FYE07.

Fitch also understands that the group has nearly achieved its SEK15bn funding requirements for 2009. Volvo is the world's second-largest truck-maker and conducts business in most regions. Its ratings also recognise the group's leading positions and business diversification in buses, construction equipment, marine and industrial power systems and aircraft engines. These different divisions offer synergies and economies of scale owing to their similarities, particularly diesel engines
 

Pingalunga

Guest
GIE PSA 11 5.875

Cedola annuale Prossima cedola Scadenza Rendimento netto Rating
5,875% 27/09/2009 27/09/2011 6,543% BBB-

Cosa ne pensate ? Grazie :)
 

Imark

Forumer storico
GIE PSA 11 5.875

Cedola annuale Prossima cedola Scadenza Rendimento netto Rating
5,875% 27/09/2009 27/09/2011 6,543% BBB-

Cosa ne pensate ? Grazie :)

Secondo me a scadenza ripaga ... c'è da chiedersi se possa scendere di prezzo nei prossimi mesi ... però se interessa il rendimento a scadenza...

Il rating tuttavia è oggi BB+ (il bond è speculativo, sotto l'investment grade), non BBB-... ;)

PS: sei di Foggia o della provincia ?
 

Imark

Forumer storico
Lasciamolo qui: mercato europeo dell'auto nel Q1/2009. Dove ci sono gli incentivi per la rottamazione (D, F, IT) il mercato sembra aver tratto temporaneo giovamento dalle misure, ma l'esperienza insegna come si tratti, il più delle volte, di anticipazioni di acquisti... non stupirebbe assistere a nuove tendenze al ribasso una volta esauritosi il loro effetto...

Dove invece mancano analoghi incentivi (nonché su mercati come l'UK in cui le flotte aziendali, per ragioni fiscali, hanno un peso particolarmente significativo sul totale del venduto), il calo è davvero marcato, tanto che il risultato generale, nonostante Germania Francia e Italia, è significativamente negativo...

European car sales tumble

Thu Apr 16, 2009 9:42am BST

PARIS (Reuters) - Car sales in Europe tumbled again in the first quarter of 2009, putting further pressure on cash-burning manufacturers, and fell in March for the 11th month in a straight row.

The ACEA European car makers association, which counts all European manufacturers as members, including the Opel/Vauxhall unit of General Motors Corp, which is fighting for survival, said car sales fell 17.2 percent in the first quarter of 2009.

The March decline was less steep, however, as car registrations fell 9 percent in March compared with a year ago.

In western Europe, March sales fell 8 percent to 1.43 million cars, despite a 39.9 percent increase in Germany, the region's biggest market, where a government incentive scheme was put in place in January.

Similar schemes providing cash benefits to scrap old cars and buy new, less-polluting cars, also pulled French sales up 8 percent, and there was a 0.2 percent rise in Italy.

But British sales dropped 30.5 percent in what would normally be a strong month, as a reflection of overall lack of confidence in the economy, AEA said. Likewise in Spain, where sales plunged 38.7 percent.

In Europe, Volkswagen (VOWG.DE) remained the biggest-selling group, but first-quarter registrations fell 9.4 percent to 714,453 units.

PSA Peugeot Citroen's (PEUP.PA) fell 19.2 percent to 433,422 units
 

lorenzo63

Age quod Agis
Gm, Henderson: «Ricorso a Chapter 11 più probabile»

Il costruttore di Detroit cerca soluzioni per un piano di ristrutturazione convincente, ma ammette le difficoltà. Servono altri 4,6 miliardi di dollari. Almeno sei offerte pronte per Opel. Licenziamento per altri 3.400 colletti bianchi la prossima settimana

General Motors continua a cercare strade per un difficile salvataggio e lavora con il Tesoro americano alla stesura del nuovo piano di ristrutturazione. Lo ha detto l'amministratore delegato Fritz Henderson, sottolineando l'intenzione della casa automobilistica di Detroit di fornire regolari aggiornamenti sullo stato del piano da qui alla scadenza fissata dall'amministrazione Obama, il 31 maggio prossimo.

Gm non sarebbe, ha spiegato Henderson, sotto pressione da parte del Governo e continua a preferire una ristrutturazione al di fuori di una procedura di insolvenza. Tuttavia, ha spiegato il successore di Rick Wagoner, sono aumentate le probabilità di ricorso alla richiesta di tutela dal fallimento (il cosiddetto Chapter 11, parte della legge fallimentare in vigore negli Stati Uniti). Henderson ha aggiunto che, se necessario, la casa americana sarebbe pronta a proseguire proprio su questa strada, che in Italia corrisponde all'amministrazione controllata.

Henderson ha anche precisato che il gigante ferito dell'industria automobilistica americana, dopo avere ottenuto dal Tesoro Usa 13,4 miliardi di dollari in aiuti pubblici per evitare il crollo, potrebbe aver bisogno di ulteriori 4,6 miliardi di finanziamento pubblico nel secondo trimestre. Quanto alla vendita di Opel, i potenziali acquirenti di una quota sono società finanziarie e industriali, ha detto ancora Henderson, secondo il quale sarebbero almeno sei gli investitori interessati ad acquisire una partecipazione.

Gm, intanto, va avanti nel programma di taglio dei costi e dovrebbe licenziare altri 3.400 colletti bianchi la prossima settimana. Lo stesso chief executiva ha ammesso che Gm opterà per ulteriori sacrifici sul fronte dell'occupazione nelle settimane a venire, andando a tagliare precari e contratti a tempo indeterminato
 

Imark

Forumer storico
Problema liquidità in crescita per i produttori di componentistica auto europei, secondo Fitch, con elevazione del rischio default nelle fasce a più basso rating del comparto.

Fra le eventuali conseguenze negative della situazione, la possibilità che i costruttori e i produttori di componentistica più solidi siano costretti ad intervenire per fornire supporto finanziario alle rispettive reti di produzione dei componenti.

Nel prossimo biennio, se la capacità di generazione di cassa e la disponibilità di liquidità in bilancio per molti produttori di componentistica rischia di essere inadeguata rispetto alle esigenze di funding, soccorre tuttavia la possibilità di disporre di linee di credito bancarie negoziata in passato.

L'andamento atteso delle vendite nel settore auto europeo per Fitch vedrà un calo minimo del 15% nel 2009 (inferiore quandi alle stime di altre agenzie) e tuttavia, secondo loro, il bottom sarà raggiunto solo nel 2010, anno in cui si assisterà ad un ulteriore calo delle vendite, sia pure inferiore dimensionalmente di quello previsto per il 2009.

L'effetto degli incentivi alla rottamazione in particolare, secondo l'agenzia, rischia di essere quello di anticipare le decisioni di acquisto piuttosto che di incrementarle, con l'effetto di smussare l'intensità della crisi del comparto ma di prolungarne la durata.

Il flusso di default fra i produttori di componentistica e di accessorio auto più deboli avrà luogo già nel 2009 e consentirà ai produttori più forti di trarre beneficio dal successivo consolidamento del comparto.

Fitch: European Auto Supplier's Liquidity Risk Rising

16 Apr 2009 8:44 AM (EDT)

Fitch Ratings-London/Frankfurt/Paris-16 April 2009: Fitch Ratings says in a special report published today that it expects a material increase in the number of distressed European auto suppliers as the significant downturn in global auto markets places further pressure on liquidity profiles.

This in turn could force car manufacturers and stronger Tier-1 suppliers to provide financial support to troubled suppliers to avoid more costly disruptions further up the auto supply chain.

"Whilst the liquidity profile for many European suppliers has materially tightened, it is expected to remain adequate for most of Fitch's European publicly-rated universe in 2009, supported by existing longer-term financings and moderate debt maturity schedules," says Markus Leitner, Director in Fitch's European Industrials team. "At the same time the auto supply industry's refinancing risk remains generally high amid limited capability and higher risk awareness of the banking sector."

The special report, which analyses the liquidity of European automotive suppliers, shows that most companies have moderate liquidity profiles, indicating that expected free cash flow generation and cash balances may not be adequate to meet funding needs over the next two years, but that external funding sources, including committed bank facilities, are expected to meet these requirements.

Fitch notes that Continental AG ('BB'/'B'/Negative) has a relatively weak liquidity profile to peers, being exposed to a substantial amount of maturing debt and related refinancing risk, particularly from a EUR3.5bn tranche stemming from its VDO acquisition facility due in August 2010.

The auto supply industry faces extreme pressure in the wake of the significant downturn in global vehicle markets, the trend towards smaller, more fuel-efficient and environmentally-friendly cars and highly-challenging financing conditions.

The global recession and decline of consumer confidence, in combination with tighter credit availability, has led to a drop of 20%-30% in new car registrations in mature markets since the second half of 2008.

Fitch expects car sales to decline by more than 15% in Europe in 2009 and likely to continue falling in 2010, although to a much lesser extent. This slump in demand will further affect suppliers' financial profiles, leading to reduced profitability, cash flow generation and significantly higher financial leverage.

The effect of scrapping incentives for old cars implemented in several countries in Europe may mitigate the severity of negative underlying demand for new vehicles and should limit the extent of the market downturn in the short term. However, Fitch believes that demand is brought forward rather than stimulated in absolute terms. Looking at previous experiences in the US or Europe, a pay-back effect is likely when incentives stop.

Against this backdrop, several - often smaller- to medium-sized - suppliers are exposed to severe financial distress with the need for deep restructuring measures, or have already filed for insolvency. Fitch believes that default rates will materially increase in the sector during the course of 2009 which will lead to accelerated consolidation with the stronger and financially well-positioned players benefiting in the medium-term.

The sector's stress is also evident by the credit deterioration of Fitch's shadow-rated automotive portfolio, with 50% now rated at 'CCC'* or below as of March 2009, compared to only 9% as of June 2008 (please see Fitch's 2 April 2009 comment, entitled 'European Leveraged Automotives Face Increasing Stress', available on the agency's public website, www.fitchratings.com, for further information).
 

Imark

Forumer storico
Ho trovato molto interessante il report di Fitch che esamina nel dettaglio la situazione della liquidità comparata con le esigenze di funding di alcuni dei car suppliers europei... lo allego perché, per chi abbia una inclinazione ad investimenti connotati da un minimo di speculatività nel comparto, può essere efficace nell'orientare scelte intelligenti.
 

Allegati

  • Automotive suppliers EU report apr 2009 Fitch.pdf
    732,9 KB · Visite: 321
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