Obbligazioni societarie Monitor bond case automobilistiche e accessorio auto (3 lettori)

albicocco

Forumer storico
Citibank (rating A) maggio 2017 rende come Fiat (rating BB) giugno 2017. In Popolare mi dicono:i rating delle banche USA sono taroccati ,come i bilanci, dove i titoli tossici non vengono valorizzati ai prezzi di mercato ma con altri criteri;Obama, comunque, si è rotto di salvare banche e lo sta dimostrando con Cit, che sarà salvata dai suoi creditori (sic!); Fiat, invece, ha alle spalle le banche italiane (tra le meglio messe in Europa) il governo italiano (i cui bond continuano a piacere tantissimo) e...... Obama che non può lasciar saltare la salvatrice dell'auto Usa.
Possibile? Le cose stanno così ?
 

Imark

Forumer storico
Citibank (rating A) maggio 2017 rende come Fiat (rating BB) giugno 2017. In Popolare mi dicono:i rating delle banche USA sono taroccati ,come i bilanci, dove i titoli tossici non vengono valorizzati ai prezzi di mercato ma con altri criteri;Obama, comunque, si è rotto di salvare banche e lo sta dimostrando con Cit, che sarà salvata dai suoi creditori (sic!); Fiat, invece, ha alle spalle le banche italiane (tra le meglio messe in Europa) il governo italiano (i cui bond continuano a piacere tantissimo) e...... Obama che non può lasciar saltare la salvatrice dell'auto Usa.
Possibile? Le cose stanno così ?

Per come la vedo io:

"In Popolare mi dicono:i rating delle banche USA sono taroccati ,come i bilanci, dove i titoli tossici non vengono valorizzati ai prezzi di mercato ma con altri criteri" ....

E' vero: Obama ha fatto condurre uno stress test sulle banche, in cui si è tenuto conto della dotazione di liquidità occorrente alle banche per fronteggiare eventuali scenari di crisi dei mercati finanziari fini al 2011 compreso. E' presumibile che fino ad allora o meglio fino al 2012, se si vuole, visto che quell'anno Obama corre per un secondo mandato presidenziale, cercherà di salvare le banche.

"Obama, comunque, si è rotto di salvare banche e lo sta dimostrando con Cit, che sarà salvata dai suoi creditori (sic!)"

Su CIT, è tutto da vedere se sarà salvata: di fatto i suoi creditori le hanno imposto condizioni da strozzo per tenerla a galla, e presumibilmente lo sforzo fatto potrebbe bastare fino agli inizi del 2010 o pochissimo oltre, ma anche meno, dipendendo oltre che dalle scadenze sul debito, dalle perdite che continuerà a realizzare di qui in avanti ...

"Fiat, invece, ha alle spalle le banche italiane (tra le meglio messe in Europa) il governo italiano (i cui bond continuano a piacere tantissimo) e...... Obama che non può lasciar saltare la salvatrice dell'auto Usa."

Fiat ha bisogno di finanziamenti e di massa critica.

Chrysler le assicura un accesso indiretto ai finanziamenti di sostegno alla casa USA stanziati dal governo di quel paese, ed un certo volume produttivo che le potrebbe consentire sinergie di scala (dico potrebbe perché, avendo seguito per anni la vicenda della fusione DaimlerChrysler, lì le sinergie strombazzate inizialmente hanno finito per non vedersi se non in minima parte).

Il nostro governo non può fare molto di più che dare incentivi per le rottamazioni (in misura comunque inferiore ad altri paesi europei), assistere Fiat indirettamente nel contenimento dei costi operativi (con la cassa integrazione) e poco altro, ma non può o non vuole, o non sembra voler fare altro...

Le banche italiane a gennaio del 2009 si sono esposte verso Fiat con un finanziamento per 1 mld euro (dovevano essere 5 mld, poi 3 mld, poi alla prova dei fatti). Il resto è venuto dall'accesso di CNH al mercato delle cartolarizzazioni e dal recuperato accesso di Fiat e di CNH al mercato obbligazionario...

Obama sta facendo una prova, nel tenere a galla Chrysler, e Fiat gli sta dando una mano: se la situazione che vede tre produttori nazionali sul mercato USA si sarà rivelata sostenibile, la situazione attuale si sarà rivelata positiva per tutti, altrimenti sia Fiat sia Obama rifaranno le loro valutazioni fra qualche tempo... Non per niente anche le agenzie di rating (in questo, a mio avviso, descrivendo correttamente la situazione) valutano un impatto nullo sui conti di Fiat della situazione di Chrysler in quanto, allo stato dell'arte, Fiat non ha obblighi finanziari nei confronti della casa USA, avvisando tuttavia che, avesse dovuto assumersene, questi avrebbero pesato negativamente sulla sua affidabilità finanziaria.

E' anche questa una scommessa molto impegnativa....
 

albicocco

Forumer storico
Grazie 1000 per la tua analisi così chiara i98mark.
Sarei quindi tentato di preferire un bond City a un bond Fiat, ovviamente monitorando spesso la situazione dell'emittente.
 

Imark

Forumer storico
Grazie 1000 per la tua analisi così chiara i98mark.
Sarei quindi tentato di preferire un bond City a un bond Fiat, ovviamente monitorando spesso la situazione dell'emittente.

Su City hanno ragione quelli della Popolare a dirti che il rating è bugiardo, su Fiat il rating è veritiero, ma per questo è basso... :lol:

Morale: nessuna delle due è messa bene, scelta grosso modo equivalente, un monitoraggio accorto è senz'altro necessario... :up:
 

Capirex85

Value investor
‘Clunkers’ to Close After Fueling Sales, Dealer Anger (Update1)

By Angela Greiling Keane

Aug. 21 (Bloomberg) -- The U.S. “cash for clunkers” trade-in program will stop accepting applications on Aug. 24, bringing to a close an effort that helped revive auto sales and drew the ire of dealers for slow repayments
.
The clunkers plan, which offers auto buyers discounts of as much as $4,500 to trade in older cars and trucks for new, more fuel-efficient vehicles, has recorded more than 457,000 dealer transactions worth $1.9 billion in rebates, the Transportation Department said in a statement yesterday.
The deadline will give car dealers and buyers time to complete purchases and apply for rebates from the remainder of the $3 billion provided by Congress, the department said. Dealers have complained of difficulty running their businesses while awaiting program payments, and the agency said it’s adding workers to help process claims faster.
“Obviously there was a lot more latent demand than many thought,” said Michael Robinet, an analyst at CSM Worldwide Inc. in Northville, Michigan. “That bodes well for the market. But we are past the honeymoon now and we have to see what the market looks like in the post-clunker environment.”
Applications for rebates won’t be accepted after 8 p.m. New York time on Aug. 24, the agency said.
The Transportation Department said it has handled 167,000, or 37 percent, of the 457,476 dealer requests submitted. The agency didn’t say how many of the processed transactions have been paid out and how many were rejected or sent back for further information.
Some $145 million, or less than 8 percent, has been paid out so far to dealers, a senior administration official said on a call with reporters yesterday.
Wind-Down Plan
Officials from the National Automobile Dealers Association trade group met two days ago with the Transportation Department to discuss concerns that payment delays add to the burden on retailers of trying to recover from a sales slump. The association also urged the agency to outline a plan to wind down the effort so retailers know when to stop accepting trade-ins.
Representative Joe Sestak, a Pennsylvania Democrat, said last week the effort had paid retailers for only 2 percent of their claims.
The program is formally known as the Car Allowance Rebate System, or CARS.
Senate Majority Leader Harry Reid, a Nevada Democrat, asked Transportation Secretary Ray LaHood in a letter yesterday to speed up payments, saying “dealers have been forced to effectively finance the CARS vouchers for buyers until the dealers are reimbursed by the federal government, placing a strain on dealers’ balance sheets that, if prolonged, could eventually offset some of the benefits of the program.”
Training Workers
More than 1,000 people are processing the applications, LaHood said two days ago. That compares with fewer than 200 when the program began. The agency is training more of its staff and is using Citigroup Inc. contractors to handle the paperwork. being delayed because the offer has been so popular.
“It has been successful beyond anybody’s imagination,” President Barack Obama said during an interview with Philadelphia radio talk-show host Michael Smerconish yesterday. “We’re now slightly victims of success.”
General Motors Co. and Chrysler Group LLC said they plan to provide cash advances to dealers awaiting government rebates as the initiative spurs auto demand.
The advances will be made for qualifying new-vehicles sales already exchanged under clunkers through the life of the program, GM said.
‘Flurry of Activity’
The government’s initiative may give GM its best sales this year in August. The industry’s new-vehicle retail sales in the U.S. will top 1 million in August for the first time in the past 12 months, J.D. Power & Associates forecast.
Ford Motor Co. is increasing the availability of credit for dealers’ used-vehicle financing to provide cash flow relief to dealers awaiting ‘clunker’ payments from the government, said Meredith Libbey, a spokeswoman for the automaker’s loan unit.
“Given that the funding could run out at any time, the government is erring on the side of caution so neither consumers nor dealers are left holding the bag,” said Jeremy Anwyl, chief executive officer of research firm Edmunds.com in Santa Monica, California. “We expect there will be a flurry of activity over the weekend as the program comes to a close.”
 

Imark

Forumer storico
L'epilogo della vicenda VW-Porsche: i forti apporti di capitale previsti da parte dei soggetti coinvolti nella vicenda al nuovo gruppo integrato consentono ad oggi la conservazione del rating a livello A3 per Moody's.

Il resto, per il futuro, lo dovrebbe fare la capacità di VW di raggiungere determinati target per il 2011. Faccio notare che sono target decisamente impegnativi nella corrente situazione di mercato, e fra le righe lo lascia intendere anche l'agenzia di rating...

Moody's confirmed Volkswagen's A3 ratings with a stable outlook

Approximately EUR 44.8 Billion of Debt Affected


Frankfurt, August 17, 2009 -- Moody's Investors Service today confirmed Volkswagen's ("VW") A3 long term ratings with a stable outlook following the publication of a detailed plan for the combination of VW and Porsche. Today's rating action concludes the review for downgrade initiated May 8, 2009. The P-2 short-term ratings had not been affected.

Falk Frey, Senior Vice President and the lead analyst at Moody's for the European automotive sector, said: "The confirmation of VW's A3 ratings is based on Moody's view that the announced plan should allow VW to maintain its financial flexibility within the A3 rating category. This view is based on the expectation of a timely execution of the plan as well as the realization of capital collection via equity increases of at least €4.0 billion for VW preferred shares and approx. €6.0 billion at Porsche level."

The confirmation of the A3 rating is based on the assumption that Porsche's financing arrangements are secured until the completion of the merger with VW as well as the State of Qatar acquires the portfolio of options on VW shares from Porsche SE. Moody's understands that VW will not proceed with the fist step of the acquisition of Porsche's shares until these two agreements are finalized.

The A3 rating anticipates VW to still maintain financial ratios such as (i) a material positive operating income over the next few years; (ii) a positive free cash flow in the automotive business after dividend payout through the years 2009-2011 close to Euro 2 billion; (iii) as well as Net Debt/EBITDA not exceeding 2.5x in 2009 with continuous improvement over the following years to around 1.0x in 2011 and (iv) interest coverage ratio materially above to 1.0x in 2009, 2.0x in 2010 and at least 4.5x in 2011 (all ratios as adjusted by Moody's).

Moody's notes that the put option that VW will have agreed with Porsche SE to sell its remaining 58% stake in Porsche AG to VW as well as the debt of Porsche AG have been added as adjustment to the VW debt figures for the intermediate term until full consolidation following the merger of VW and Porsche, given the intent of the parties to reach a full consolidation over time.

The stable outlook anticipates the timely and successful execution of the capital increase and is based on Moody's expectation of a smooth integration of both Porsche and Porsche Holding Salzburg into VW.

However, uncertainties about car demand in key Western European markets in 2010 remain given the phase out of most incentive programs. In Moody's view this will result in a market decline in Western Europe compared to the current year and likely impact also VW's operating performance.

Consequently, Moody's cautions that weaker than anticipated earnings or cash generation could make it challenging for VW to achieve the above outlined financial metrics. Concerns that VW might fail to achieve the required metrics would certainly put pressure on the A3 ratings and the stable outlook

....

Moody's last rating action on Volkswagen placed VW's A3 long term ratings under review for possible downgrade following the announcement of a potential merger between VW and Porsche on May 8, 2009.

Volkswagen AG headquartered in Wolfsburg, Germany is Europe's largest car manufacturer, with a market share of 20.3% in Western Europe in 2008, and ranks number two globally with total annual unit sales of approx. 6.3 million vehicles. In 2008, Group revenues were approx. €114 billion.
 

troppidebiti

Forumer storico
ANSA) - TOKYO, 28 AGO - La produzione mondiale di Toyota nei primi 7 mesi del 2009 segna un crollo del 37,8% su base annua, a 3,61 milioni di pezzi. Lo si legge in una nota del colosso automobilistico di Nagoya, secondo cui soltanto in Giappone gli impianti del gruppo hanno costruito veicoli per 1,79 milioni di unita', il 41,5% in meno rispetto allo stesso periodo del 2008. La componente estera, invece, si attesta a 1,81 milioni di veicoli (-33,5%)

ah Marchionne Marchionne:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

Dupondius

Forumer storico
La Banque Psa Finance quotata sul TLX è raffrontabile ora con...
 

Allegati

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quantotanto

Forumer attivo
La Banque Psa Finance quotata sul TLX è raffrontabile ora con...

E si vede come quella quotata sul TLX sia ampiamnte sottovalutata.
In pratica, dando per scontato il 4% annuo per la prossima cedola, per le successive tre il mercato valorizza il titolo con la cedola minima dell' 1%, come se si aspettasse nel breve l'inversione della curva dei tassi.
 

Imark

Forumer storico
Anche S&P ha reagito alla chiusura della vicenda VW-Porsche eliminando il creditwatch negativo e confermando il rating, ma con outlook passato a negativo. Al di là del voto in pagella, che di per sé significa qualcosa ma non moltissimo, emerge qualche preoccupazione circa la futura profittevolezza del nuovo gruppo negli anni a venire.

Prima ancora, a monte, altre preoccupazioni sono generate dai meccanismi dell'accordo che regola la fusione e la ricapitalizzazione realizzata sia dai vecchi soci di VW che mediante l'ingresso di nuovi soci. Tale accordo, se in positivo porta a conferimenti di capitale che rafforzano l'affidabilità creditizia di VW, è tuttavia contraddistinto da una realizzazione "per fasi" che potrebbe portare con sé il rischio di una struttura finanziaria dell'entità risultante che incorpori un profilo di rischio superiore rispetto a quello ipotizzato oggi da S&P.


[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Volkswagen AG 'A-/A-2' Ratings Affirmed And Off CreditWatch Negative Following Merger Review; Outlook Negative[/FONT]


  • The proposed merger between Volkswagen AG (VW) and Porsche Automobile Holding SE (Porsche SE; not rated) should, in our view, reduce the corporate governance risks facing VW, while modestly strengthening the company's business position by creating diversity and synergy benefits.
  • We expect VW's financial profile to remain in line with the current
    rating requirements, despite the financial weakening that is likely as a result of the proposed transaction.
  • We are affirming the 'A-' long-term and 'A-2' short-term ratings on VW, and removing the long-term rating from CreditWatch, where it was previously placed with negative implications.
  • The outlook is negative, reflecting our views on merger-related execution risks and downside risks in VW's prospective performance, particularly levels of cash generation.
STOCKHOLM (Standard & Poor's) Aug. 31, 2009--Standard & Poor's Ratings Services said today that it had affirmed its 'A-' long-term corporate credit
ratings on German automaker Volkswagen AG (VW). The ratings were removed from CreditWatch, where they were placed with negative implications on May 8, 2009. The outlook is negative.

Given the merger agreement between VW and Porsche SE, we think that the corporate governance and financial policy related risks resulting from Porsche SE have fallen, even if they have not been fully eliminated. We consider the planned merger to be strategically positive for VW, with limited integration risk, but with some financial risk stemming from the prospective capital structure.

Nevertheless, we think the financial implications of the merger will allow VW to maintain a financial profile in line with the 'A-' rating requirements, including a medium-term forecast ratio of funds from operations/debt of about 40%. This is also supported by VW's recent strong performance relative to the industry average, despite very tough market conditions.

Nevertheless, we believe the expected increase in adjusted debt levels and the fact that VW has opted to undertake a reverse takeover of Porsche SE will weaken the company's financial profile and strategic predictability.

"We think that the outlined merger plan provides a relatively balanced approach to integrating the Porsche operations into the VW group, smoothing the impact on VW's debt levels, and allowing a controlled, gradual unwinding of the high current debt burden at Porsche SE before the merger," said Standard & Poor's credit analyst Andreas Zsiga.

The proposed transaction includes several important provisions that are likely to support credit quality, including equity injections at both the VW and Porsche SE level. However, we note that it is complex and that implementation will take place on a drawn out step-by-step basis, which could create unforseen risks and the possibility that a different financial structure than currently envisaged may emerge.

We are reducing our financial forecast for VW to reflect the proposed transaction.

Nevertheless, our base case forecast at this point is that VW's debt protection measures will remain largely in line with our assumptions for the current rating. These include adjusted funds from operations to debt remaining at about 40%, and debt/EBITDA at about 1.5x-2x (estimated at 55% and 1.8x respectively for the 12 months ended June 30, 2009).

The negative outlook reflects our views on risks related to industry conditions and execution of the merger plan. In our view, these risks could weaken VW's financial position beyond our current expectations.
 

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