OT: Topic del cazzeggio

L'azienda indiana è il primo costruttore al mondo di vetture alimentate a batteria
Ne produce 30 mila l'anno ed ha appena rinnovato la gamma con una vera 4 posti
Automobili elettriche?
la Reva batte Toyota e GM
di VINCENZO BORGOMEO


Maini, il fondatore della Reva, e le sue auto elettriche
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» BLOG, giusto l'approccio minimalista?
L'hanno considerata poco più che un costruttore di golf cart, un assemblatore di macchinine da bambini viziati o vecchietti a cui hanno ritirato la patente, ma ora la Reva, o meglio la REEC - Reva Electric Car Company - è diventata la prima casa costruttrice al mondo di auto elettriche . Una bella rivincita per la marca indiana di Bangalore che oggi sforna qualcosa come 30 mila vetture a batteria l'anno e che ha battuto colossali concorrenti come Tata Motors, General Motors e Toyota. Già perché mentre tutti parlano, annunciano di voler produrre - fra il 2011 e il 2012 - auto elettriche, la Reva produce visto che ha già in listino una bella gamma di vetture che per almeno altri due anni non avranno concorrenti. E non è un caso che la stessa GM sia dovuta scendere a patti con la Reva per la sua versione elettrica della Chevrolet Spark, la nuova e attesissima Matiz. Possibile?

"La tecnologia della Reva - ha spiegato Karl Slym, presidente e amministratore delegato di GM India - non è seconda a nessuno e, fra l'altro, è anche facile trasportare le componenti delle loro auto su vetture di altre marche". Una caratteristica unica nel mondo dell'auto e che la dice lunga sull'esperienza di questa incredibile azienda indiana fondata dal signor Maini e che prende il nome (Reva, appunto) da quello di sua madre... Maini infatti cominciò a costruire e vendere automobili e aerei telecomandati all'età di 10 anni, poi passò a motorizzare go-kart e quindi a costruire piccole auto. Da sempre il suo compagno di gioco preferiti è il tornio e la fresa... Poi, ovvio, arrivò la laurea in ingegneria meccanica presso l'Università del Michigan, dove è stato subito inserito in una squadra che ha costruito macchina solar, e poi si è specializzato in California facendo espereinza presso diverse aziende. Quindi nel 1990 Maini torna a Bangalore e fonda la Reva, affiancando questa azienda a quelle di famiglia che fabbricano già ricambi auto, golf cart e carrelli elevatori.


Da allora è stato un continuo successo e quello che stupisce del signor Maini è la sua visione "poco estremistica" sul fronte dell'auto elettrica: a differenza dei suoi colleghi che prevedono un giorno si e l'altro pure la fine della auto con motore a a scoppio e il trionfo di quelle elettriche, lui si limita a dire solo che "Le auto elettriche costituiranno solo una bella fetta delle auto che saranno vendute nei prossimi 10 anni". Una fetta che la Reva ha già conquistato del tutto.

La macchina che ha consentito questo exploit alla Reva è stata la G-Wiz, famosissima anche in Inghilterra, prodotta fin dal 2001. E' lunga appena 2,6 metri, ha una carrozzeria a tre potre e un bel design "simpatico", con tanto di fari tondi e un bel portellone. Ha un'autonomia di 80 km e si ricarica in 8 ore. Eppure il bello deve ancora venire: sta per essere lanciata la modernissima NXR, conforme addirittura alle norme di sicurezza europee. Ha quattro veri posti e può viaggiare per 160 km fra una carica e l'altra, con una velocità massima limitata a 65 Km/h: siamo sempre su una city-car e andare più forte sarebbe inutile.

La NXR insomma è la Reva che vedremo anche noi visto che in programma c'è anche la commercializzazione sul nostro Paese, al prezzo di 15.000 euro ma con finiture di gran lusso. A questo prezzo poi va aggiunto il noleggio mensile delle batterie, che così il cliente avrà sempre nuove ed efficienti. E per chi volesse ancora di più è già pronta la sportiva NXG, una piccola coupé con portellone pronta per fare concorrenza a Mini Cooper e soci. La Reva, insomma, ora fa davvero sul serio e inizia a spaventare perfino i ricchi costruttori europei...

28 ottobre 2009
 
Some companies are starting to address credit-rating issues their own way, by selling bonds without ratings at all, in deals that would have been "inconceivable" two years ago. Companies including Highland Capital, Credit Suisse (CS) and European drinks makers Heineken (HINKY.PK) and Gruppo Campari have recently executed successful deals without the ubiquitous alphabetic risk assessments.

S.A.
 
U.S. companies are holding on to more cash than in any time during the past 40 years, according to a study by the WSJ. In Q2, the 500 largest nonfinancial companies held 9.8% of their assets ($994B) in cash and short-term investments, up from 7.9% ($846B) a year earlier. The trend is painful in the short term, but could fuel a recovery when companies start reinvesting.

S.A.
 
mitico...

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Goldman Sachs' (GS) Q3 trading record: In 64 trading days, it lost money on just one, and made more than $100M/day on 36 days - down from 46 in Q2. On the quarter, equities commmissions fell to $930M from $1.2B a year ago, but trading profits soared to $1.8B from $354M.
 
ma che ne pensate di uorren baffet che si mette a giocare coi trenini? Un sogno di infanzia? Sono sconcertato e allo stesso tempo ammirato...
 
ma che ne pensate di uorren baffet che si mette a giocare coi trenini? Un sogno di infanzia? Sono sconcertato e allo stesso tempo ammirato...


Vengono anni di credito più ridotto e di cinghia tirata per gli americani ... il trasporto su rotaia delle merci tornerà ad essere una soluzione molto praticata...
 
ma che ne pensate di uorren baffet che si mette a giocare coi trenini? Un sogno di infanzia? Sono sconcertato e allo stesso tempo ammirato...

era peggio se da piccolo giocava con i soldatini... ;)

On Berkshire and Burlington Northern -- Seeking Alpha

During the past year, I wrote a book titled “Building the Next Berkshire Hathaway.” On page 12, I note that it will be interesting to see the direction that Berkshire Hathaway is headed. My prediction was that it will increase its holdings in both railroads and utilities. Check one of those off the list.
I believe it is clear that Berkshire, if excess capital is available, will try to expand its utility operations. Please note the failed attempt to take over Constellation Energy (CEG). These stable cash generators (railroads, natural gas pipelines, utilities) are the future of Berkshire Hathaway. However, it may take some time before another big deal is made.
As it stands now, Berkshire Hathaway is a cash flow machine. Note the following income streams:
1) Approximately $1.5 billion from preferred dividends and similar investments (Wrigley (WWY), GE (GE), DOW Chemical (DOW), and Goldman Sachs(GS))
2) $300 million from Coca-Cola (KO) dividends
3) $1 billion (approximately) from future Burlington Northern Santa Fe (BNI) acquisition
4) Cash from other fixed investments (see investment float from insurance operations)
5) Approximately $1 billion from utility operations
Berkshire Hathaway is a huge conglomerate, and the above is just to provide a general idea of cash flow sources. There are many.
The point I want to make is that it is entirely possible that Berkshire Hathaway will generate $10 billion in free cash flow per year for the indefinite future. All of that capital will eventually need to be allocated. This is truly an amazing company.
Burlington Northern Santa Fe
Many people were shocked by this acquisition. As I mentioned above, I am not surprised that Berkshire bought BNI. However, I was surprised at both the price and the use of Berkshire Hathaway shares used to finance the deal.
However, please keep in mind own two of the owner related principles of Berkshire Hathaway (which have been around for a long time):

  • A managerial "wish list" will not be filled at shareholder expense. We will not diversify by purchasing entire businesses at control prices that ignore long-term economic consequences to our shareholders. We will only do with your money what we would do with our own, weighing fully the values you can obtain by diversifying your own portfolios through direct purchases in the stock market.
  • We will issue common stock only when we receive as much in business value as we give. This rule applies to all forms of issuance, not only mergers or public stock offerings, but stock-for-debt swaps, stock options, and convertible securities as well. We will not sell small portions of your company and that is what the issuance of shares amounts to on a basis inconsistent with the value of the entire enterprise.
Obviously, the deal is not cheap by any financial metrics, but Buffett must believe that it will be beneficial to shareholders. Time will tell.
One item that has not been mentioned in the press is how the BNI deal fits into the Berkshire Hathaway model. As we all now by now, Buffett prefers owning entire companies as opposed to owning smaller positions. There are at least two major benefits from owning entire companies:
1) Buffett can allocate the excess capital (as opposed to the previous management handling excess capital not used for future business purposes).
2) There is a tax advantage on the repatriation of dividends for wholly owned companies.
Let’s look closer at the BNI deal:
1) The annual dividend for BNI is $1.60 a share, or about 2% when the stock price was in the $75 range.
2) By paying $33 - $34 billion for the company, Berkshire will get all of the $1 billion in free cash flow. That equates to a 3.3% cash flow stream (as opposed to the 2% cash flow from 20+% ownership)
In addition, dividends from 20% or more owned companies are taxed on 20% of the dividend, multiplied by a 35% tax rate. As an example, if Berkshire were to receive $1,000 from BNI, $200 would be taxable at a rate of 35%, or $70. In short, 7% of every dividend Berkshire Hathaway would receive from BNI (before the deal) would go to the U.S. government.
Now, 100% of the distribution (assuming the BNI deal closes) will go to Berkshire Hathaway tax free. Over time, the 7% haircut is not immaterial.

It is certainly difficult for Berkshire Hathaway to make deals that “move the needle.” The BNI deal certainly is a significant transaction. I would expect that in three years time, there will be another large transaction. Keep an eye on the utility sector.
 
Breaking up the 1,800+ US companies that have reported third quarter numbers into sectors, below we highlight the percentage of stocks in each sector that have raised guidance this earnings season. Overall, about 11% of companies have raised guidance this season. As shown below, Technology has blown all other sectors away, with 18.5% of tech stocks raising guidance. Consumer Staples ranks second at 14.3%, and Health Care ranks third at 13.1%. It's a bit surprising to see that Health Care is one of the sectors seeing forecasts increased the most, given the uncertainty around reform. Maybe the Health Care companies are less worried about the impact of reform than investors are?



Technology Leads the Way in Guidance -- Seeking Alpha
 

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