Obbligazioni ROMANIA (4 lettori)

m.m.f

Forumer storico
agenzia NOVA
UCRAINA
Ucraina: Commissione Ue mette a disposizione 100 milioni di euro per assistenza ai rifugiati
Bruxelles , 31 ott 16:24 - (Agenzia Nova) - La Commissione europea ha messo a disposizione altri 100 milioni di euro per sette Stati membri che hanno ospitato una grande parte dei rifugiati in fuga dalla guerra in Ucraina. La decisione, presa nella giornata di venerdì scorso, fa seguito all'evento di impegno globale del 9 aprile Stand Up for Ukraine, in cui la Commissione si è impegnata a stanziare fino a 400 milioni di euro per sostenere i rifugiati ucraini negli Stati membri più colpiti. La prima tranche di 248 milioni era stata assegnata lo scorso maggio a cinque Stati membri Ue: Polonia, Romania, Ungheria, Slovacchia e Repubblica Ceca. La seconda tranche andrà a sostenere Polonia, Slovacchia, Repubblica Ceca, Bulgaria, Estonia, Lettonia e Lituania, che potranno utilizzare questi fondi per continuare a offrire assistenza immediata ai rifugiati ucraini. Anche le organizzazioni della società civile e le autorità locali e regionali dovranno essere incluse nella misura presa dagli Stati membri beneficiari. Per garantire una rapida erogazione dei fondi, la Commissione ha deciso di concederli in base ai risultati raggiunti, piuttosto che ai costi effettivi. I restanti 52 milioni di euro saranno destinati in una fase successiva alle esigenze emergenti, come i progetti di alloggio, la fornitura di un primo soccorso psicologico di qualità, la salute mentale e il sostegno psicosociale alle persone in fuga dall'Ucraina. (Beb) © Agenzia Nova - Riproduzione riservata
 

pietro17elettra

Nonno pensionato
Romania's 11-mo cons budget gap narrows to 4.2%/GDP
Oggi 10:19 - RSF
BUCHAREST (Romania), December 28 (SeeNews) - Romania's consolidated budget was in deficit equivalent to 4.2% of the gross domestic product (GDP) projected for 2022 at the end of November, compared to a budget gap of 4.7% a year earlier, the finance ministry said.

Consolidated budget deficit totalled 58.7 billion lei ($12.7 billion/11.9 billion euro) at the end of November, as revenue rose 21.8% year-on-year in the eleven months through November to 416 billion lei, whereas spending increased by 19.4% to 474.7 billion lei, the finance ministry said in a statement on Tuesday.

Tax revenue rose by an annual 18.8% in the January-November period, social security contributions grew 10.3% and VAT proceeds increased by 17.9%. Excise duty revenue grew by 3.4%, mainly due to higher revenue from energy products excise.

Amounts reimbursed or granted by the EU totalled 39.2 billion lei in the first eleven months of 2022, up 33% on the year. Investments amounted to 56.2 billion lei, up 27.2%.

In November, the government lowered its 2022 budget deficit projection to 5.74%/GDP from previously estimated 5.84%, in a revision of the state budget for 2022.

Romania closed 2021 with a consolidated budget deficit of 6.72%, compared to a budget gap of 9.61% in 2020.

Romania is under an excessive deficits procedure by the European Commission applicable since April 2020 because it has exceeded the EU's 3% budget deficit threshold set by the Maastricht Treaty.

(1 euro=4.9278 lei)



Copyright 2022 SeeNews. All rights reserved.
 

pietro17elettra

Nonno pensionato
Romania to halt fuel price compensations as of Jan 1 - PM
Oggi 14:01 - RSF
BUCHAREST (Romania), December 28 (SeeNews) - Romanian prime minister Nicolae Ciuca said on Wednesday that the government, alongside fuel distribution companies, will stop covering 0.5 lei ($0.11/0.10 euro) of the price of a litre of petrol and diesel at the pump as of January 1.

The compensation is being abolished because fuel prices have dropped and are now stable, Ciuca said in a live-streamed statement ahead of this year's last cabinet meeting.

"Though initially the decision did not seem to be an effective one, we can now see that it was a good measure, as the fuel price reached the same level as before we started to compensate. Therefore, we announce that as of January 1, the measure will no longer be enforced," Ciuca said, adding that the government is ready to reintroduce the compensation in case of a new price surge.

The government first announced the three-month compensation scheme estimated to cost a total 2 billion lei ($430 million/404 million euro) in June. Half of the 0.5 lei per litre has been covered by the state, with the other half contributed by fuel distribution companies. In September, the measure was extended by three months until the end of the year.

In June, Euro95 petrol price reached 1.747 euro ($1.86) per litre at the pump in Romania, while the price of diesel was 1.868 euro per litre, according to international freight exchange portal Cargopedia.net. Currently, Euro95 petrol sells at 1.320 euro per litre at the pump in Romania, while the price of diesel is 1.559 euro per litre, according to Cargopedia.net.

The fuel excise duty is set at 1,892 lei for 1,000 litres of unleaded petrol and 1,734 lei for 1,000 litres of diesel, according to finance ministry data.

(1 euro=4.9463 lei)



Copyright 2022 SeeNews. All rights reserved.
 

m.m.f

Forumer storico
A questi prezzi iniziano a diventare poco interessanti ...ancora ancora la 2050 e, la 2049.La 2038 da lasciarla li come la 2029.
 

m.m.f

Forumer storico
La 2049 mi sembra ancora interessante, in fondo rating appena sotto Italia

.... del rating appunto guardando l'italia...., me ne faccio molto poco personalmente. Non e' in nessun modo un mio punto di riferimento. Pero si, al limite del limite aceettabile, per portare a cass della grana. Non certo per eventuali rischi de default....
 

pietro17elettra

Nonno pensionato
Bce firma accordo vigilanza in cooperazione con Paesi non appartenenti a zona euro
Oggi 11:09 - RSF
FRANCOFORTE, 25 gennaio (Reuters) - La Banca centrale europea ha concordato con sei Paesi che non fanno parte della zona euro una più stretta collaborazione in materia di vigilanza bancaria, compreso lo scambio di informazioni sulle banche sottoposte a vigilanza transfrontaliera.

Lo ha reso noto la Bce aggiungendo che l'accordo riguarda Repubblica Ceca, Danimarca, Ungheria, Polonia, Romania e Svezia.

"Alcune banche sottoposte alla vigilanza della Bce hanno filiali o esposizioni creditizie consistenti nei confronti di questi Stati membri e vi svolgono una parte sostanziale delle proprie attività", ha detto la Bce.

(Tradotto da Chiara Bontacchio, editing Sara Rossi)
(([email protected]))
 

veltroni

Forumer storico
Che rischio vedete sulla Romania? Mi sembra abbia solo un "nocht" in meno di rating rispetto all'Italia ma i prezzi mi sembrano sensibilmente più bassi
 

m.m.f

Forumer storico
Che rischio vedete sulla Romania? Mi sembra abbia solo un "nocht" in meno di rating rispetto all'Italia ma i prezzi mi sembrano sensibilmente più bassi

Personalmente non vedo rischi riconducibili a default e similari. Io ne ho tante e, forse tante e' sminuente.
Il prezzo si e' basso soprattitto sulle lunghe, il rendimento altretanto interessante.
Io ho la 2050 e la 2049.
 

Users who are viewing this thread

Alto