Obbligazioni MPS

Fitch Upgrades Banca Monte dei Paschi di Siena to 'B+'; Outlook Stable
Thu 24 Nov, 2022 - 11:54 ET

Fitch Ratings - Milan - 24 Nov 2022: Fitch Ratings has upgraded Banca Monte dei Paschi di Siena S.p.A.'s (MPS) Long-Term Issuer Default Rating (IDR) to 'B+' from 'B' and its Viability Rating (VR) to 'b+' from 'b'. The Outlook on the Long-Term IDR is Stable. A full list of rating actions is detailed below.

The upgrade reflects the bank's strengthened capitalisation following an EUR2.5 billion capital injection completed in November 2022, which restored adequate capital buffers over regulatory requirements and gives the bank the necessary resources to complete its restructuring plan, including crucial cost cuts and investments.

The upgrade also considers a reduced stock of impaired loans and lower capital encumbrance by their unreserved portion since MPS completed its asset-quality clean-up. We expect the cost reductions in combination with rising interest rates to lead to higher and more sustainable profitability and more than offset the impact from expected deterioration in the operating environment in Italy in 2023.

UniCredit, Intesa, Banco Bpm e Mps le banche sistemiche in Italia per 2023 - Bankitalia
25/11/2022 18:04 RSF
MILANO, 25 novembre (Reuters) - Banca d'Italia ha identificato per il 2023 i gruppi bancari UniCredit (UCG.MI), Intesa Sanpaolo (ISP.MI), Banco Bpm (BAMI.MI) e Monte dei Paschi di Siena (BMPS.MI) come istituzioni a rilevanza sistemica nazionale (Other Systemically Important Institutions, O-SII) autorizzate in Italia.

Le quattro banche dovranno mantenere, dal primo gennaio 2023, una riserva di capitale (buffer) per le O-SII pari, rispettivamente, a 1,00, 0,75, 0,25 e 0,25 per cento delle proprie esposizioni complessive ponderate per il rischio, dice una nota.

(Claudia Cristoferi, editing Sabina Suzzi)

credo che Banca d'Italia abbia voluto in qualche modo "proteggerla" attraverso questa classificazione. Che sul suo sito sente di dover "giustificare" in qualche modo:

«Il gruppo bancario MPS registra invece un punteggio inferiore a quello previsto per l'identificazione automatica come O-SII (Other Systemically Important Institutions, O-SII). Il calo del punteggio è tuttavia dovuto per oltre la metà all'indicatore di interconnessione. Esso comprende le attività e le passività verso banche e altri intermediari, che risultano storicamente volatili. Alla luce dell'attuale incertezza sull'evoluzione del quadro congiunturale e della rilevanza del gruppo nelle attività di raccolta e impiego presso il pubblico, la Banca d'Italia ha esercitato il supervisory judgment al fine di continuare a identificare il gruppo bancario MPS come O-SII anche per il 2023.»

Users who are viewing this thread

Back
Alto