Titoli di Stato area Euro GRECIA Operativo titoli di stato / 2

La "trappola" della prima edizione e la terza valutazione

G .. Angeli




Come senza dubbio rivelano risultati positivi Schäuble, dopo l'emissione di obbligazioni quinquennali, secondo il quale "la Grecia ha fatto diverse riforme ed è sulla buona strada ...", la zona euro è stato sostenuto nel progetto pilota di ritorno nei mercati.

Come osservare competenti funzionari della Commissione europea, "è risultato senza precedenti (di un eccesso di abbonamento e nel canone relativamente basso tasso di interesse), visto che quello che è successo con il debito rimane classificata come" insostenibile " e i capital controlli pienamente attuate ...".

Gli stessi ambienti certamente ammettere che la questione era ... tacitamente approva la zona euro e le autorità di vigilanza e anche a "bloccare" con il FMI, che pochi giorni prima aveva ribadito la designazione di "insostenibilità" del debito sovrano greco.

La prontezza cauta dei mercati a partecipare all'adozione interpretato come un segno di graduale ritorno della fiducia che il governo greco è "sintonizzato" non solo con le dure esigenze delle istituzioni e le aspettative che l'integrazione è stato creato.

E il fatto che ogni lato era la certezza che nulla poteva ribaltare vista elezioni tedesche del "regolarità" di sviluppi ha creato una combinazione di opportunità di investimento ciclico, che - a causa del titolo di cinque anni - considerato sicuro per il legame particolare come va a finire prima dell'inizio dei rimborsi al MES e prestiti transnazionali (GLF).

Ma l'esperienza del 2014 e 2015, rimane molto "live" rinforzo dubbi sul fatto che il passo successivo sarà completato in tempo secondo programma o "allungata" a causa delle contraddizioni che esistono ancora in relazione ai requisiti programma.

Info Capital.gr (rapporti analitici in edizione di domani del Capitale) riferiscono che queste contraddizioni saranno testimoni delle tensioni durante la terza valutazione come tornerà con più richieste del Fondo monetario internazionale.

Tuttavia, come sostenuto dagli agenti della Commissione coinvolti in queste procedure, il governo è "impegnato" alle aspettative configurarlo con l'emissione di un prestito obbligazionario di successo di cinque anni.
E quasi ora fare la scelta di un nuovo circolo sfida , che "potrebbe facilmente turbare i fragili comunque le aspettative di un ritorno agevole ai mercati ..."
.

(capital.gr)

***
Un commento.
 
E se per miracolo si riuscisse ad entrare nel QE.......;)

Un altro altarino per MD.

OT
mi sto leggendo, per altre questioni, uno studio dell'IMF del 2013 ove ci si chiede : " come si fa a capire se un debito è sostenibile"?
Risposta : se il Paese ha accesso al mercato. Questo è l'indicatore definitivo.
Boh.
 
Un altro altarino per MD.

OT
mi sto leggendo, per altre questioni, uno studio dell'IMF del 2013 ove ci si chiede : " come si fa a capire se un debito è sostenibile"?
Risposta : se il Paese ha accesso al mercato. Questo è l'indicatore definitivo.
Boh.

Misteri.

Tempo addietro la soglia tra paese europeo solvibile e quello no, era una richiesta intorno al 6% da parte dei mercati.
 
Un altro altarino per MD.

OT
mi sto leggendo, per altre questioni, uno studio dell'IMF del 2013 ove ci si chiede : " come si fa a capire se un debito è sostenibile"?
Risposta : se il Paese ha accesso al mercato. Questo è l'indicatore definitivo.
Boh.

Io ne avevo trovato uno (sempre FMI) che rispondeva: quando il debito/Pil è in traiettoria discendente. Non ricordo di che anno fosse.
 
Did Greece overpay investors for its bond issue?
  • FT
0


19 MINUTES AGO
By: Kate Allen

Greece returned to the capital markets this week with a €3bn bond issue, but its post-bailout debut involved a partial buyback of existing debt at above its nominal value – something that could be construed as paying a premium to investors.

With €1.57bn of outstanding debt due to mature in 2019 being bought back at 102.6 per cent of its nominal value, this amounts to a €40m cost for Greece — on the face of it, a transfer from the pockets of hard-pressed Greek taxpayers to those of faceless bondholders.

Until mid-June, GGB 4¾ % 04/17/2019 traded at below its face value — a fact that critics could argue makes the 2.6 per cent nominal premium a sting for Greek taxpayers.


Is this a scandal? No – and here’s why.

Firstly, in recent weeks the bond’s trading price had risen to above par – although admittedly it did not top the €102.6 which Greece offered to investors for each €100 of nominal bond (although it has since, briefly).

Greece’s pitch to bondholders was equivalent to a 15 (euro) cent premium to the price at which it was being offered for sale at the time. For context, the market buy/sell spread at the time was around 30 cents.

Companies often buy back debt in the high-yield market, and for a similar deal to Greece a corporation would commonly pay around 100 cents above the offer price, according to one banker familiar with this week’s new issue — so that’s a pretty slim additional amount for Greece to fork out, in relative terms.

Admittedly it’s historically been unusual for eurozone sovereigns to carry out syndicated debt buy-backs. Spain did a big one in 2015 and Cyprus recently did too, but in most cases issuers simply buy back their bonds in the secondary market. So the offer is worth noting. Greece wanted the debt exchange in order to reduce its refinancing needs in 2019, when it faces a series of major repayments.

So, here’s reason #2. By shifting €1.57bn of investors’ cash to the new five-year bond, which has a 2022 maturity, it helps alleviate some of that repayment pressure.

The third justification: the IMF, a key lender in all of Greece’s bailout negotiations, is not keen on any increase in the total debt stock. So a maturity extension — euphemistically called a “liquidity management exercise” by many of those involved in the deal — has to be part of any new issuance in order to build up a bond that is sufficiently large to trade in a relatively liquid manner.

Since its successive bailout deals, Greece’s debt stock is largely held by European public institutions and so does not trade much. The new 2022 bond became the fifth most traded euro-denominated bond after it was announced, suggesting investors appreciate its liquidity.

Something else: the 2022 bond carries a lower yield than its 2019 predecessor – 4.625 per cent, rather than 4.75 per cent. So investors in the existing debt have given up some yield, which saves Greece money on interest payments. The maturity extension also means that Greece has locked in that lower rate for an extended period.

Taking all this into account, the exchange of new debt for old has delivered a net saving to the Greek state of around €90m, according to one person involved in the deal — who naturally thinks it’s good value.

A further attempt at arguing for the prosecution: the yield that Greece priced at is far above that of any other eurozone sovereign. It was more than three percentage points above where Portuguese five-year bonds were trading at the time, for example, while German five-year yields are negative.

But that would be to ignore the fact that Greece is also benefitting from the across-the-board ultra-low yields. By historic standards any issuer which has received three bailout deals in the past decade and yet managed to raise five-year funds at a yield of 4.625 per cent should have cause to be pleased.

In short, was almost certainly a good deal for Greek taxpayers.

Given the constraints that the country faces in treading its narrow path back to financial and economic stability, Greece is not exactly facing a plethora of good alternatives.

And, in the greater scheme of things — the clear priority being to return the country to the capital markets speedily and in good order — it is hard to conclude that the deal was not worth it.
 
Io ne avevo trovato uno (sempre FMI) che rispondeva: quando il debito/Pil è in traiettoria discendente. Non ricordo di che anno fosse.

Ciao,
questo tratto dalle linee guida 2013 IMF (devo dire che più leggo roba dell'IMF più tendo a condividere la loro visione del mondo : mi stanno anche venendo i capelli bianchi e la bocca equina, tra un po' scrivo una lettera a Sarkozy dove gli dico di disporre della mia vita)


Closely related to the concept of debt sustainability is that of market access. The Fund’s
exceptional access policy also requires that the member has prospects of (re)gaining access to
private capital markets within the timeframe when Fund resources are outstanding. The assumption
underpinning this criterion is that, in order for a country to address its underlying problems and
achieve medium-term external viability, it will need to restore investor confidence and establish
capacity to regain access to international private capital. More generally, while a temporary loss of
market access may not necessarily imply that debt is unsustainable, a protracted loss of market
access would create the presumption that debt may not be sustainable. In practice, whether a
country is assessed to have market access will depend on its ability to tap international capital on a
sustained basis through the contracting of loans and/or issuance of securities across a range of
maturities, regardless of the currency denomination of the instruments, and at reasonable interest
rates. Moreover, as a means of safeguarding the Fund’s resources, it will be necessary that the
country does so at a pace that enables it to repay the Fund, taking into account the maturity
structure of Fund financing. When Fund-supported programs embed debt restructuring, this
requirement has an impact on the Fund’s view as to how the debt restructuring should take place, as
discussed in the following section.
 
Ciao,
questo tratto dalle linee guida 2013 IMF (devo dire che più leggo roba dell'IMF più tendo a condividere la loro visione del mondo : mi stanno anche venendo i capelli bianchi e la bocca equina, tra un po' scrivo una lettera a Sarkozy dove gli dico di disporre della mia vita)


Closely related to the concept of debt sustainability is that of market access. ...
Al punto 14 chiarisce alcuni elementi nella compilazione della DSA:

In particular, debt sustainability requires a judgment that the primary balance needed to stabilize debt under both the baseline and realistic shock scenarios is credible, i.e., economically and politically feasible, and the level of debt is consistent with an acceptably low rollover risk and with preserving potential growth at a satisfactory level


Il politically feasible è il nodo gordiano di ogni ristrutturazione, temo.
 
OT
mi sto leggendo, per altre questioni, uno studio dell'IMF del 2013 ove ci si chiede : " come si fa a capire se un debito è sostenibile"?
Boh.
Nella lunga e travagliata "road to QE" s'è sentito e immaginato di tutto, l'impressione che ne ho tratto è che per BCE/FMI "un debito è sostenibile quando decidiamo che lo è.".
BCE/FMI sono organismi finanziari, ma la politica/geopolitica è sempre alla porta, se decidono che un debito border line debba essere sostenibile/insostenibile, la pezza di appoggio legale a posteriori si trova sempre.
 
Nella lunga e travagliata "road to QE" s'è sentito e immaginato di tutto, l'impressione che ne ho tratto è che per BCE/FMI "un debito è sostenibile quando decidiamo che lo è.".
BCE/FMI sono organismi finanziari, ma la politica/geopolitica è sempre alla porta, se decidono che un debito border line debba essere sostenibile/insostenibile, la pezza di appoggio legale a posteriori si trova sempre.

Mi son letto vari documenti del IMF nei quali parlavano, in generale, della ristrutturazione dei debiti e dei loro interventi.
Da un certo punto di vista si sentono come se la Grecia e la UE li abbiano "fregati".
Da qui capisco (ma non giustifico) certe acidità che ho visto da loro espresse in questi ultimi 2 anni.
 

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